Det är rätt intressant att två liknande tjänstemannautredningar med nedläggningsförslag får så olika reaktioner beroende på vem som anses ha det politiska ansvaret för utredningen. Centerpartiet, som tagit på sig ansvaret för den gotländska skolutredningen, (Var är förresten de andra tre allianspartierna.) tonar ner riskerna och pekar tydligt med hela handen att det är ett tjänstemannaförslag, inte ett politiskt förslag, som ännu ska behandlas politiskt. Lars Thomsson (C), riksdagsledamot och, boende i Vänge där skolan enligt förslaget ska läggas ner, verkar ta de hela med ro. ”Jag tror att jag har varit med fyra varv om skolnedläggningar. Just nu har jag ingen åsikt men jag kommer att sätta mig in i ärendet och vi kommer att ha möte i Vänge skolförening”, säger han till Helagotland.se.
När det gäller Swedavias utredning och förslag, angående Bromma flygplats framtid, är reaktionen allt annat än lugn. Lars Thomsson (C) rasar över utredningen och tjänstemannaförslaget som föreslår att flygplatsen ska läggas ner i förtid. Tjänstemännens förslag är så upprörande att han omedelbart kommer att kalla näringsminister Ibrahim Baylan (S) till riksdagen. Men Thomsson är inte ensam i sin kritik mot förslaget. Regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C) sällar sig till klagomuren och pekar tydligt ut regeringen som skyldig till en till synes redan klar nedläggning.
Bägge håller ett högt tonläge trots att det knappast är första gången Bromma hotas av nedläggning och trots att det just nu är ett förslag som bara utgår från Swedavias affärsmässiga förutsättningar. På Swedavias hemsida kan man tydligt utläsa att ”ett politiskt beslut om att stänga Bromma i förtid bör fattas med ett bredare samhällsperspektiv i beaktande”.
Bromma flygplats har varit nedläggningshotat under många herrans år. Jag tycker att Eva Bofride på Gotlänningen uttryckte just den delen bra i tisdagens ledare (Läs gärna den). Däremot är jag och Bofride inte överens om att tidpunkten är illa vald.
Det läge som flygtrafiken hamnat i under coronapandemin är extrem, men det kan vara bästa tillfället att ta beslut om nedläggning av Bromma, vars tid ändå är räknad. Jag tror det finns företagare på Gotland som resonerar på ett liknande sätt. Där företagaren sett ett slut och varit klar med tanken att verksamheten ska läggas ner, men inte riktigt bestämt när. Den nedgång som coronapandemin innebär kan då vara rätt tid. Färre kunder som drabbas, möjlighet för andra företag att ta över kundunderlaget, men framför allt, slippa lägga energi på att bygga upp det som försvunnit det senaste halvåret.
Nu är Bromma flygplats inte som vilket företag som helst och möjligheten för andra att ta över kunderna är begränsade. Men en eventuell förtida stängning av Bromma är, precis som Swedavis själva så tydligt påpekar, ett politiskt beslut som bör fattas med ett bredare samhällsperspektiv i beaktande. Vägen till ett beslut är långt ifrån rak och asfalterad dessutom kommer mycket vatten rinna under broarna innan ett eventuellt nedläggningsbeslut är fattat.