Vågad men välkommen tv-satsning i kristider som dessa

Det finns två lokala medier som jag känner stor nostalgi och saknad för. Gotlandskanalen och servern Tjelvar, Gotlands eget internet.

Från Gotlandskanalen, i mitten Julia Bendelin som är med när lokal-tv i dag åter gör sitt intåg på ön.

Från Gotlandskanalen, i mitten Julia Bendelin som är med när lokal-tv i dag åter gör sitt intåg på ön.

Foto: Tommy Söderlund/arkiv

Ledare2020-06-26 05:05
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Gotlandskanalen sände sina första program 19 juli 2006, den 24 januari 2008 var konkursen ett faktum. Egentligen är det konstigt att just tv-mediet inte slagit igenom som lokal nyhetsförmedlare på Gotland.

SVT har representation på ön men kvalar sällan in i nyhetssändningarna. 

Gotlandskanalen marknadsförde sig stort inför starten men lyfte aldrig. Det var ganska stor variation i kvaliteten och mest minns man kanske de är timslånga sändningarna från en kamera som satts upp nånstans i Visby. Vilket ju inte är ett så särskilt bra betyg.

I dag börjar "Hej Gotland" att direktsända via webben från Wisby Strand med Julia Bendelin och Johan Lindvall som programledare. Båda har erfarenhet från tv, Julia av just Gotlandskanalen, och Johan Lindvall som kommentator av sport i Kanal 5. Det ska bli intressant att följa och inte minst se hur de finansierar det hela.  

En annan nyhet på mediefronten var SVT:s undersökning gjord av Orvesto som visat att den dagliga räckvidden av SVT:s nyheter i åldersgruppen 16 till 39 år har ökat med över 25 procent i mars och april jämfört med i januari och februari i år. Det är ett beteende som man känner igen i kristider, då är det inte de "alternativa nyhetsförmedlarna" eller sociala medier som man vänder sig till utan traditionella medier med hög trovärdighet.

Just gruppen unga är, och har alltid varit, den gordiska knuten för i stort sett alla medier. Hur ska man kunna nå fram till denna grupp, få dem att köpa ens produkter och också bidra till dess innehåll. Otaliga satsningar på "ungdomsredaktioner" har slagit fel och de flesta är överens om att unga inte efterlyser särskilda sidor för dem utan vill läsa vanliga nyheter och reportage som berör deras vardag, deras liv och deras intressen.

Det borde inte vara så svårt att tillmötesgå detta behov men det största hindret ligger i att komma över tröskeln att prioritera en prenumeration eller ett abonnemang på en nyhetssajt. 

Coronakrisen har lett till ett uppsving för många nyhetsmedier. Inte bara bland unga är det till de traditionella medierna man går för att få relevant information. Tyvärr har annonsaffären gått helt åt andra hållet vilket har lett till stora problem för många. 

I detta sammanhang är det särskilt vågat att starta ett helt nytt lokaltvprojekt men samtidigt så klart, som mediekonsument, väldigt roligt.

Nu ska sägas att konceptet inte är nån nyhetskanal utan att det handlar mer om underhållning och förströelse, intervjuer, musik och mat och sånt.

Vi önskar Hej Gotland-gänget lycka till.