Välfärdsvinsterna och framtiden

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Ledare2014-10-13 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Regeringens och Vänsterpartiets uppgörelse om vinster i välfärden väckte stort uppseende förra veckan. Många som reagerade hade uppenbarligen inte läst överenskommelsen eller lyssnat på de som står bakom. Invändningarna följer vissa mönster. Låt oss titta på den vanligaste. Varför talar ni bara om vinster och inte om kvalitet? Ja, nu är det ju just att kvaliteten är underordnad vinsten som är problemet och huvudanledningen till uppgörelsen. Investerare måste kunna få tillbaka sina pengar. Ja, det ingår i överenskommelsen att de ska få det. Det lär alltså inte bli något problem. Eventuell vinst är mycket liten, det rör sig bara om ett par procent. I så fall finns inte mycket att oroa sig för. Utredningen som är tänkt att tillsättas efter årsskiftet ska inte föreslå något idiotstopp för vinst i välfärdsföretag men väl ett tak i någon form. Det har talats om ensiffriga och låga belopp. Om vinsten inte är större är den alltså inget problem. Vinst måste tillåtas för annars går det inte att göra några investeringar. Uppgörelsen handlar om vinster som tas ut ur verksamheten. De som återinvesteras är inte ifrågasatta. Det lär bli en del definitionsarbete att göra där eftersom en del av det som kallats investering exempelvis har använts till räntor på lån för att köpa in nya företag. Överenskommelsen spräcker Friskolekommittén. I Friskolekommittén blev de borgerliga partierna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet överens om en lång rad åtgärder för att åtgärda de värsta avarterna på friskoleområdet. I utredningen som är offentlig (SOU 2013: 56) har S och MP i ett särskilt yttrande skrivit: ”Vi vill redan nu tydliggöra att vi gemensamt vill införa ett krav på att utbildning skrivs in som syfte i alla friskoleföretags bolagsordningar.” I ett annat yttrande som bara S stod bakom kan man läsa: ”Vi menar att kommunerna behöver få ett avgörande inflytande vid etableringar av nya skolor.” Alla, inklusive Jan Björklund (FP) och Annie Lööf (C), som fram till förra måndagen var nöjda med Friskolekommitténs resultat har antingen inte läst hela betänkandet eller plötsligt ändrat uppfattning.

Inga andra länder i världen än Sverige och Chile tillåter skattefinansierade friskolor med fri vinstutdelning. Nog vore det underligt om just vårt land inte skulle klara en sådan lagstiftning.

Det fria skolvalet försvinner. Möjligheten att välja skola har inte ifrågasatts i överenskommelsen. Ibland undrar jag om ingen på den borgerliga kanten ens tänkt tanken att man faktiskt kan välja mellan offentliga skolor också.

Det blir inte förbjudet att göra konkurs, bara att gå med vinst. Den invändningen är den mest relevanta. Det lär vara svårt att förbjuda någon att göra dåliga affärer. Men med rimliga kvalitetskrav, öppen redovisning och bra uppföljning bör risken bli betydligt mindre. Kanske kan någon form av säkerhet krävas.

Utredningen lär få fullt upp. Fanns alla svar redan behövdes ingen utredning. Senast under den riksdagsbehandling som sedan vidtar får alla partier redovisa sin syn. Det ska bli mycket intressant att se om någon då kommer att hävda att allt ska förbli som det är idag.