Så var de i gång igen. Alla debatter om allt som riskeras att tas ifrån oss gällande våra högtider och sedvänjor.
Det är en paradox att de som väsnas mest kring dessa påstådda hot är de som ofta stödjer det enda parti som i verkligheten vill påverka vilka kulturella, religiösa eller nationella sedvänjor människor väljer att fira.
Förutom de politiska aspekterna på dessa återkommande debatter är de ett skrämmande bevis på människors okunnighet och ovilja att kolla källor och ifrågasätta uppenbart osanna rykten.
Tyvärr älskar medierna att trigga igång dessa debatter. Det finns många redaktionsledningar som behöver ta sig en funderare på om det är värt klicken att berätta om en enda persons klagomål på ett upplevt problem och göra det till en riksnyhet.
"Barbro rasar över skolans inställda luciafirande". Så kan en rubrik se ut. Själva "nyheten" består av att en (1) lågstadieskola beslutat att inte bjuda in föräldrar till Luciafirandet av olika anledning varav ingen har med islam att göra.
Men rubriksättaren vet vilka personer som kommer att triggas och hur spridd "nyheten" kommer att bli. Exemplet är påhittat men har många verkliga händelser att bygga på.
En annan aktuell nyhet är att Skolverket vill stryka "psalmer" och "Nationalsången" ur läroplanen. Skrivningarna om att skolan ska visa eleverna musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang kvarstår, det som tagits bort är de detaljerade exemplen.
Lärare kan alltså lugnt fortsätta att lära ut Nationalsången och kända psalmer eftersom de ingår i våra vardagliga och högtidliga sammanhang. Allt framgår när man läser texten men rubriken "Sveriges nationalsång stryks ur nya kursplanen" gör sitt jobb och är ofta det enda många läser.
Den här fördumningen av debatten är inte bara förödande för folkbildningen, den påverkar även konkret beslut och utveckling när man tvingas backa från saker som kanske är helt i sin ordning. Det går inte att få stopp på rasandet eller förklara något som inte går fram.
Inte bara medier utan även etablerade personer med stor spridning i sociala medier triggar igång proteststormar, mest för att det är roligt att se hur lätt det är.
Till exempel lanserades nyligen tesen att en ny sorts vintermust skulle trigga en debatt att nu får det inte heta julmust längre i det här j--a landet. Sen kan man räkna ett, två och tre innan det första kränkta inlägget kommer.
Sen kan medierna plocka upp dessa debatter och skriva massor av artiklar om att "Nej, vintermusten ska inte ersätta julmusten". En läskproducent tittar på och applåderar för varje krona den inte behöver lägga på marknadsföring.
Vi (svenska medier på alla plan) måste verkligen sluta att bidra till all denna fördumning.
* * *
Karma kallas det kanske när man ena dagen skriver högtravande om vikten av att ha koll på fakta för att nästa dag skriva att Kvinnojouren Amanda fyller 30 år när den i själva verket fyller 35.
Budskapet från universum är mottaget.