Diskussionerna om en angöringskaj för stora kryssningsfartyg i Visby har pågått under många år, men nu är förhandlingarna med Copenhagen Malmö Port (CMP) slutförda och beslut om byggstart fattat i Regionfullmäktige. Kajen beräknas vara klar för invigning 2018 till en kostnad av minst 250 miljoner kronor. Jag skriver minst 250 miljoner, eftersom anläggningar i den här storleksklassen sällan klarar budget. Det brukar alltid dyka upp okända faktorer under byggtiden och när det väl är igång måste det till varje pris fullföljas.
Kryssningarna är en del av Gotlands turistindustri, överskattad av vissa och underskattad av andra, beroende på vilken bransch man befinner sig i. Varje gång kryssningsfartyg måste gå Visby förbi på grund av hårt väder blir vi serverade siffror om hur mycket pengar som Visbys köpmän förlorar. För hittills har det egentligen bara handlat om Visby eftersom besöken är korta och möjligheterna för resenärerna att komma utanför murarna därmed ganska små.
Uppgifterna om förlorade inkomster varierar hela tiden och ingen vet egentligen vad sanningen är. Däremot har undersökningar konstaterat att kryssningsturismen är den turismform som spenderar minst pengar på de besökta orterna.
Förespråkarna framhåller att en kryssningskaj i Visby kommer att gynna inte bara Visby utan hela Gotland. Kommer dagens mer och mer utpräglade ”upplevelseturism” att styra utvecklingen mot mindre fartyg som lättare kan angöra små och spännande hamnar med längre stopp?
Oavsett fartygens storlek eller behov av kajplatser gäller det att ta till vara upplevelsetrenden och här har landsbygden utanför Visbys murar sin stora chans med sina många attraktiva besöksmål. Det skulle gå att göra en lång lista, men ett exempel som just nu är högaktuellt är Gotlandstågets museijärnväg. Genom ideellt arbete, sponsorer och EU-pengar har utbyggnaden från Dalhem och Tule till Roma blivit möjlig och just nu pågår spårläggning av den sista biten, ett projekt som planerats under många år. Det är svårt att inte imponeras av föreningens arbete och framtidstro med denna kulturskatt.
Att kunna tuffa fram i det gotländska landskapet och i en restaurangvagn inta en kulinarisk måltid tillagad på gotländska råvaror kanske kan bli en framtida upplevelse. Kringeffekterna kan också bli många, exempelvis hästdroska från Roma station till Kungsgården och ett teaterbesök.
Det finns plats för mer nytänkande, nu gäller det för landsbygdens alla besöksmål att vara rustade när marknadsföringen av kryssningssäsongen 2018 startar.