Det är så lätt att bli lurad

Bedrägerier2022-11-26 08:30
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

KRÖNIKA

Normalt svarar jag aldrig på telefonsamtal om jag inte vet vem uppringaren är. Den som vill mig något kan läsa in på min svarare. Då ringer jag tillbaka.

Men den här gången frångick jag min egen princip. Jag väntade ett samtal, och trodde att det var den personen som ringde upp. Och svarade.

I andra änden presenterade sig en man som Stefan. Han ringde från ett telefonbolag. Han var trevlig. Han visste vad jag hade för avtal, vad jag hade för telefon, att jag hade varit kund länge. Han vill erbjuda mig mer surf, och sänka min månadskostnad med 20 kronor som tack för att jag var en trogen kund. Det lät ju bra. Och tackade ja. 

Då sa han: ”Vänta ett tag bara så får du ett sms, sedan kan du bara godkänna det vi kommit överens om.” 

Medan han var kvar i luren fick jag ett sms, och en länk som förde mig vidare till godkännande via Bank-ID. 

Då insåg jag att jag förmodligen var utsatt för ett blufförsök. Medan han var kvar i telefonen skulle jag logga in och godkänna vårt avtal.

Eftersom alla varningsklockor hade börjat ringa sa jag helt lugnt att jag går inte in i mitt Bank-ID på det här sättet, och sa att jag tackade för mig. 

”Jag förstår, sa han”, och lade på luren ganska omgående. Han försökte inte ens argumentera att han var den han utgav sig för att vara. Samtalet tog bara slut.

Några minuter senare fick jag ett sms från telefonbolaget som ville att jag skulle klicka på en länk och berätta vad jag tyckte om kontakten med säljaren. Det har jag inte gjort. Och kommer inte att göra. 

Allt såg dock mycket trovärdigt ut i det dokument han ville få godkänt. Rätt logga. Inga stavfel. Och de fyra sista siffrorna i personnumret maskade.

Vi lever i en värld där vi måste vara försiktiga i kontakter med personer som vill komma åt uppgifter och lura av oss det de kan.

Det här samtalet kan ha varit sant. Det var därför jag skrev att jag förmodligen var utsatt för ett blufförsök. Men i min värld var det ett försök att komma åt mitt Bank-id och lura av mig pengar.

Jag kommer i framtiden bli ännu mer försiktig när det gäller att svara på okända nummer i telefonen. Jag har i flera år haft mitt nummer spärrat i NIX. Det betyder att företag jag inte har avtal med inte får ringa och erbjuda mig tjänster. 

Däremot kan de jag har en överenskommelse med  ringa. Det gjorde samtalet här ovan ännu mer riktigt, eftersom jag har ett avtal med det telefonföretag Stefan sa sig representera.

Även om det är oerhört svårt att veta när du eller jag blivit lurad, ta det försiktigt med okända kontakter. Vem som helst kan gå på en smäll precis när som helst. Jag har aldrig använt min e-legitimation på uppmaning av någon annan. Och kommer aldrig att göra det.

GOTLÄNNINGEN

Texten kommer från Gotlänningens ledarsida, åsikterna är skribentens.