Elbilsförare krockar med förväntningarna

Varför har gröna bilister plåtskador?

En Tesla Model 3 fotograferad i Uppsala. Av fotograf med risktillägg?

En Tesla Model 3 fotograferad i Uppsala. Av fotograf med risktillägg?

Foto: Pontus Lundahl/TT

Biobränslen2020-01-30 05:59
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Nyheten inbjuder till roliga spekulationer.  Den danska tidningen Politiken ringde runt till landets försäkringsbolag och kunde sedan avslöja att elbilarna är överrepresenterade skadeärenden. Det är kring 20 procent vanligare att elbilar orsakar försäkringsärenden, jämfört med bilar som drivs av bensin eller diesel.

Vad beror det på? Är de som håvar in en supermiljöbilspremie på 60 000 av skattebetalarnas pengar alltför benägna att testa accelerationsförmågan i sina nya bilar? Starka elmotorer ger fruktansvärt bra drag i de dyrare modellerna. Är de som har råd med dessa bilar en speciellt hänsynslös sort som behandlar varje korsning och rondell som en darwinistisk kraftmätning? Eller är elbilarna så tysta att andra trafikanter beter sig som att de inte fanns, vilket orsakar olyckor? Ja, man kan spinna vidare på detta i all oändlighet.

I Sverige kan skillnaden vara ännu större mellan elbilsförare och andra. Tidningen Ny Teknik har intervjuat Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa, som berättade att elbilar är inblandade ärenden dubbelt så ofta som bilar med traditionella bränslen.

Stefan Brala menade sig också ha svaret på vad orsaken är och det handlar vare sig om hästkrafter eller dåligt omdöme. Det handlar om – just – ny teknik.

Nya elbilsförare är ovana elbilsförare och elbilar skiljer sig ifrån de maskiner de är vana att framföra.

Att elbilarna är olycksdrabbade skulle i så fall vara ett övergående problem. De är en god nyhet eftersom elbilen väntas dominera nybilsförsäljningen om några år.

Jag vet inte om det blir så. Jag har varit skeptisk men jag måste ju samtidigt medge att elbilarna blir bättre och prisvärdare (om än med hjälp av ovan nämnda premie) för varje år som går. Aktionsradien ökar och laddningen framstår som ett allt överkomligare problem. Även om snabbladdaren Ionity (203 laddstationer i Sverige) häromveckan meddelade att man ska börja ta 8,70 kronor per kilowattimme, ett pris som gör det dyrare att driva en elbil än en som eldar bensin eller diesel.

Men jag vill inte se att staten väljer sida och korar vinnaren i kapplöpningen om att bli bilarnas framtida kraftkälla. Det går nästan alltid fel, som när den dåvarande S-regeringen 2005 genomdrev en pumplag som ledde till att mackar tvingades skaffa sig etanolpumpar och små mackar på landsbygden tvingades välja mellan den stora nyinvesteringen och nedläggning. Vilket alltför ofta ledde till nedläggning.

Hur många etanolbilar säljs det i dag? Dagens Industri skrev i april 2018 att "nu meddelar Volkswagen, som sista bilmärke i Sverige, att man slutar erbjuda E85-bilar".

Och hur många av de existerande etanolbilarna körs på etanol? Hur bra var den där pumplagen?