Att ha två procent på sista raden är bara ETT av regionens alla mål, underströk oppositionsledaren Meit Fohlin (S) under gårdagens budgetdebatt i regionfullmäktige. Hon syftade på Regionens överskottsmål och fortsatte att lägga ut texten om varför återhållsamhet är fel policy i dagens läge.
Men överskottsmålet är ju den stötdämpande grund som ska bära upp Regionens välfärd. Det är inte ett mål bland andra mål. Det är det mål som är förutsättningen för de andra. En helt grundläggande förutsättning för att bedriva en stabil verksamhet. Om man, som vänsteroppositionen, inte ens i dagens utsatta läge, alldeles i början av en trolig konjunktursvacka, ser att överskottsmålet har ett stort värde för välfärden och hela verksamheten – ja, då är det nog bäst att man befinner sig just i opposition.
Jag satt tämligen oförstående inför en längre debatt om den förestående utredningen om framtidens skolorganisation. Alliansen, i denna fråga främst företrädd av Centern, ville att utredningen ska bedrivas "utifrån en kostnadsbild som närmar sig referenskostnaden i kostnadsutjämningssystemet". Det innebär lägre kostnader än i dag. Och utredningen ska ta sikte på "bibehållen kvalitetsnivå".
Vänsteroppositionen anser att man inte kan låta sig nöja med att upprätthålla minst dagens kvalitetsnivå. Målet måste vara att ALLA elever klarar skolans mål. Utan att skolans kostnader ökar. Men också utan ekonomisk återhållsamhet.
Men det finns ju kommuner där skolan kostar mindre och levererar bättre resultat på Gotland. Och det finns länder där en skola som är mindre dyr än den svenska ändå har elever som har större kunskaper. Det finns inget likhetstecken mellan pengar och kvalitet. Så länge man kan lista ut hur det ska gå till, så går det att förmedla mer kunskap för färre kronor. Jag ska inte påstå att det är lätt, men det är ju uppenbart att det går.
Jag har på känn var skon klämmer, åtminstone för Centerpartiet. Det handlar om de andra instruktionerna till utredningen, om att "varje barn och elev, oavsett var man bor, ska få lika tillgång till utbildning och lika kvalitet i utbildningen". Jag tror att Centern oroas av att ett högt ställt krav på förbättrad utbildningskvalitet gör att utredningen tvingas nedprioritera utbildningsorganisationens geografiska finfördelning. Eller tydligare uttryckt: Utredningen kan finna att många små skolor är ett problem för både kvalitet och ekonomi. Vilket Centern om möjligt vill undvika
För övrigt tyder väl resultateten på att utbildningen redan i dag ger olika förutsättningar, beroende på var man bor.