Nu handlar det inte längre enbart om, utan om när, dieselbilar slutar tillverkas. Hela havet stormar. Och politiska ledare som biltillverkarna kan hålla i handen, blir likt lekens stolar, ständigt färre.
Tyska förvaltningsdomstolens tydlighet gällande att tillåta förbud mot dieseldrivna fordon i Stuttgart var förmodligen det sista som krävdes för att bilindustrin ska följa i, och vara delaktiga i, påskyndandet av exempelvis industrins elbilsprogram.
Även om Tyskland långt ifrån är först med ett sådant omvälvande utvecklingssteg ska det först och främst ses som av ytterst symboliskt värde att det är just i Stuttgart domslutet togs. Här byggs bilar av tillverkare som länge varit branschledande i utvecklingen.
Och även om det nu finns möjlighet till överklagan till högsta instans, ses möjligheterna som minimala att inte förbud kommer införas. Anledning till att ärendet hamnade i rättsinstans, är att luften i Stuttgart länge varit undermålig. De åtgärder som genomförts, eller som varit på gång, har från myndighetshåll dock bedömts som alldeles för verkningslösa. Industrin har sedan tidigare lovat uppgraderade dieselreningsåtgärder. En åtgärd utan tillräcklig effekt på luftkvaliteten. Därmed togs beslutet att föra frågan vidare.
I Tyskland ses det som en stor vinst för miljörörelsen att dieselfordon äntligen ses som det de anses vara – luftförorenare. Eller till och med förstörare. Dieselfordons låga driftkostnader har aldrig någonsin legat högt i kurs hos exempelvis partiet Die Grünen, som är de som driver på inom klimatrelaterade frågor.
I alla fall är diesel nu så ute som något någonsin kan bli. Snart vill ingen biltillverkare längre förknippas med tekniken. De fördelar som funnits kommer snart anses vara försumbara jämfört med hälsoriskerna.
Här börjar också en ny era ta form. Den där inte bara europeiska ledare äntligen behöver bestämma vilket ben de tänker stå på, utan även övriga världens ledare.
Det behövs. Och ju fortare desto bättre. Det blir inte minst tydligare för industrin att se allvaret i domslut som dessa. För de planer som trots allt finns hos några bland de större europeiska tillverkarna att fortsätta satsa på dieselmotorer, behöver skrotas. Mest troligt kommer snart även bensinfordon omfattas av förändringens vindar.
Svenska regeringens förslag om bonus-malus för fordonsskatten kan därför snart visa sig vara totalt harmlöst. Norge har tidigare visat oss hur en slipsten ska dras gällande elbilsreformer. Har det blivit vår tur nu? Det kommer annars inte vara lätt att presentera sig som planetens främsta klimaträddare.
För när även Merkel snart inser allvaret i dieseldomslutet, då släpper hon ganska raskt den tyska bilindustrins hand. Den hand som tack vare lobbyism krampaktigt länge lyckats klamra sig fast, kommer då inte ha någon annan hand att hålla i. Vilken tillverkare vill då stå kvar ensam med en dieselbil?