Den eviga frågan om Fåröbro eller inte

Debatt Gotlands Folkblad2015-09-23 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Frågan om en Fåröbro har diskuterats i över 150 år. Redan i mitten på 1800-talet började man fundera på en fast överfart över sundet. Med jämna mellanrum har frågan diskuterats i olika utredningar sedan sent 1940-tal.

Senast var det en utredning 1996 som förordade en bro som samhällsekonomiskt skulle vara lönsam. Ändå hade prislappen ökat till 332 miljoner sedan utredningen innan på 1970-talet. Tyvärr röstade Fåröborna nej i omröstningen 1996, mest för att de ville behålla servicen på Fårö med en färja som broms mot nedläggningar.

Men det mesta av servicen lades ner ändå och nu har opinionen åter svängt till fördel för bro.

I dagens beräkning räknar Trafikverket med att kostnaden stigit till 663 miljoner. Hur man har räknat fram dessa siffror och hur de kan så radikalt skilja sig från utredningen 1996 kan Trafikverket inte förklara. Enligt Mats Berg, projektledare på Stockholm Öst Väg, har man inte tittat på utredningen 1996 även om den ser nästan exakt likadan ut. Hans svar till mig lyder:

”Förstudien tar inte och ska inte ta hänsyn till vare sig tidigare utredningar, förutsättningar eller kalkyler. Kostnaden för de olika alternativen som förstudien beskriver är framtagna utifrån dagens förutsättningar, det som är väsentligt är att man får fram en i dag trovärdig kalkyl.”

En ny förfrågan av mig varför man inte har jämfört kostnaderna när utredningarna är så lika, men prislappen så annorlunda, fick ett liknande svar.

Någon kostnad måste alltså ha skenat något oerhört sedan förra utredningen och det är ytterst märkligt att man inte är intresserad av att undersöka orsaken.

För om man inte kan påvisa att något radikalt har skett med kostnaderna så måste antingen utredarna 1996 eller utredarna 2015 har räknat mer fel än acceptabelt.

Jag undrar om den nya utredningen har gjort en allvarlig felräkning, mejlet ovan får mig att fundera över det.

Mats Linder undrade den 15 september i GA om Trafikverket har gjort kalkylen baklänges för att den inte skulle bli lönsam. Det kan jag väl aldrig tro, men efter myndigheternas klåfingriga påverkan på Ojnareskogen innan domstolarna hade fått säga sitt gör att man funderar en extra runda.

Det skulle heller inte förvåna att om det skulle bli ett ja till en bro, då hittar man en sällsynt växt eller skalbagge som stoppar projektet.

Norra Gotland blöder, simhallen i Fårösund hotas av nedläggning. Även om det är ont om pengar i regionen känns det märkligt att man samtidigt som man har byggt en ny arenahall i Visby, inte har pengar till Fårösund.