EU öppnar för sänkt moms på digital media

Debatt Gotlands Folkblad2018-10-08 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

I onsdags, 2/10, öppnade EU för sänkt moms på digitala tidningar och böcker. Nu är det viktigt att beslutet tas med och sänker momsen redan i höstens budget. Kommer sänkningen senare kan det vara för sent för att den ska få samma positiva effekt som momssänkningar fått i andra länder, skriver Jeanette Gustafsdotter, vd på medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige.

Journalistik är en bra affärsmodell i sig. Men den behöver rättvisa förutsättningar för att fungera. Hög moms på digital journalistik har under lång tid snedvridit konkurrensen till de globala it-plattformarnas fördel. Och gjort det svårare för medieföretagen att svara mot konsumenternas önskan om digital nyhetsförmedling. Men i och med onsdagens beslut av EU:s finansministrar om att öppna för momssänkningar har regering och riksdag nu en reell chans att göra något åt problemet. Och det redan i höstens budget.

I Sverige och många andra EU-länder har tidningar en lägre momssats än andra varor och tjänster. Det för att främja läsande, kvalitetsjournalistik och debatt. Men den lägre momssatsen på sex procent gäller bara för tryckta tidningar. Momsen på den digitala tidningen är 25 procent. De här omoderna skattereglerna fördyrar inte bara utvecklingen av nya redaktionella satsningar digitalt. Det håller också tillbaka alla dem som vill ta del av nyheterna digitalt. Med en teknikneutral moms får medierna större möjligheter att gå den här stora läsekretsen till mötes. Det visar inte minst utvecklingen i Norge.

I Norge, som inte är med EU, beslutade regeringen 2015 att man skulle sänka digitalmomsen. Efter sänkningen började antalet prenumerationer att öka igen och det för första gången på 19 år.

Och i inget annat land är andelen som betalar för digitala nyheter lika stor som där.

Under 2017 så ökade dessutom de norska tidningarnas digitala läsarintäkter med över 50 procent. Mycket pekar mot att momssänkningen spelat en avgörande roll för den är vändningen. I Norge poängterar många också att momssänkningen kom vid rätt tillfälle, när marknaden var i tillväxt.

Därför är det viktigt att EU:s beslut når in i höstbudgeten. Det komplicerade parlamentariska läget till trots borde det här vara en fråga som riksdagen kan enas om. En snabb sänkning av digitalmomsen stärka journalistikens förutsättningar. Det skulle också ge fler möjlighet att ta del av kvalitetsjournalistik och fördjupa demokratin.

Nu är det upp till riksdagen att fatta beslut. Sänk digitalmomsen redan i höst.