Gotlandsbåten har etablerat sig som ett lågprisalternativ med den uttalade ambitionen att pressa priset för resande mellan Gotland och fastlandet. Det kommer dom inte lyckas med. Och det är ganska uppenbart. Fastlandets färjeförbindelse med Gotland är avgörande för vår framtid. För turister och tillfälliga besökare men främst för Gotland och gotlänningarna.
Lågt pris i färjeförbindelsen är viktigt. Men inte bara för persontrafik under högsäsong. Gotland behöver justa priser året om – även för godstrafiken. Och i den större bilden kan Gotlandsbåten inget tillföra. Tvärt om.
Lågt pris kan bara komma genom låga kostnader. Det är självklart, för om kostnaderna är högre än intäkterna går rörelsen med förlust. Och det är på längre sikt inte hållbart.
Gotlandsbåtens etablering kommer innebära en ökning av antalet resenärer i öns färjeförbindelse. Men öns färjeförbindelse som helhet tillskjuts även nya stora kostnader. Jag menar att en rimlig bedömning är att kostnader kommer öka mer än vad intäkterna kommer öka.
När kostnaderna ökar mer än intäkterna finns ingen grund för lägre biljettpriser. Det är inget unikt för just Gotland. Infrastruktur lämpar sig synnerligen dåligt för konkurrensutsättning. Ekonomerna brukar kalla det för ett naturligt monopol. Upphandling brukar vara den föreslagna kompromissen. Och där är vi ju redan.
Om Gotlandsbåten lyckas få ekonomi på sin färjetrafik innebär det sannolikt att man tagit över resande från Destination Gotland. Mellan Västervik och Oskarshamn är det inte fullt sju mil. Mellan de båda rederierna i Nynäshamn är det några hundra meter.
Även en halvtom båt kräver full besättning. Rederier har, bland annat med hänsyn till sjösäkerhet, svårt att anpassa kostnaderna efter antalet resenärer. Bibehållna kostnader, men minskade intäkter accepteras nog inte av Destination Gotlands aktieägare. Särskilt inte mot bakgrund av att man under 10 månader av årets tolv månader i praktiken är ensam att bedriva färjetrafik. Och då kan justera pris efter tycke och smak. Gotlänningarna riskerar få bekosta Gotlandsbåtens skjutsande av turister över östersjön.
Det Gotland behöver är inte ett nytt rederi. Utan en diskussion om vilka krav vi har på framtidens färjeförbindelse. Här behöver vi har våra prioriteringar klara. Alla kan inte få allt. Det som är bra för turismen behöver inte nödvändigtvis sammanfalla med behoven hos industri, jordbruk eller övrig persontrafik. Bättre att bestämma själva än låta någon annan bestämma åt oss. Omvärldens färjeförbindelse med ön behöver demokratiseras.