Fransson vill gå 50 år tillbaka i tiden

Debatt Gotlands Folkblad2019-04-17 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

I GT den 27/3 och 2/4 skriver Erik Fransson om färjetrafiken till och från Gotland.

Han för fram att för miljöns skull ska vi förlänga restiden. Jag håller med om att vi ska tänka på miljön och göra vad vi kan för att miljöpåverkan ska bli så liten som möjligt och hela tiden förbättra miljötänket. Men inte att vi ska förlänga restiden.

För några år sedan så hade jag besök av en familj från fastlandet. De valde nattbåt för att det var något billigare. När de kom fram så sov de hela förmiddagen för att kompensera störd nattsömn. Erik Fransson föreslår nattfärjor för att ge passagerarna möjlighet att sova under överfarten. Att åka båt i 16 knop är att flytta oss 50 år bakåt i tiden.

Vilken Bakåtsträvare. 16 knop är det samma som 30 km/tim. För att tala ett språk som vanligt folk kan referera till. Det är traktorfart. Jag förstår inte varför en gotlänning föreslår försämringar för andra gotlänningar. Varför ska alltid Gotland ha det sämre?

Om jag fortsätter på bakåtsträvartänket så vill jag föreslå två idéer.

Inför ånglok mellan Stockholm ock Malmö. Vilken fantastisk nostalgisk tur för utlandsturister. Dessutom har ju Sverige gott om skogsråvara.

Inför långsamgående tåg mellan Stockholm och Göteborg med sovvagn så att passagerarna kan komma fram utvilade. Med Gotland möjligen undantaget, så i resten av Sverige och världen vill man hela tiden minska restiden mellan olika orter. Det är, så vitt jag vet, beslutat att bygga snabbtågsbanor på olika håll i Sverige. Tågen ska kunna gå i 200 km/tim.

Snabbtågen mellan München och Berlin har en topphastighet på 340 km/tim.

Jag såg nyligen ett program om USA:s nya Hangarfartyg det heter Gerald R Ford. Det är tre gånger så tungt som nya Visborg, det är drygt 1,5 gånger så långt, det är tre gånger så brett som Visborg. Det kan gå i 35 knop (=65 km/tim). Då borde väl en så liten färja som Visborg också kunna gå i 35 knop. Något att tänka på inför nästa upphandling.

Erik Fransson skriver angående Destination Gotlands snabbfärjor: ”Om det verkligen är nödvändigt att de går så fort”. Då ska vi veta att de går 28 knop. Om vi pratar så vanligt folk förstår så är det 51 km/tim. Det vill säga något snabbare än en mopedbil. Jag är inte så imponerad. Det är vad Gotlänningar får nöja sig med än så länge.

Sluta prata om att färjorna ska sänka farten.

Debatt