Fyratimmarsfärjor vore ett avtalsbrott

Debatt Gotlands Folkblad2016-12-16 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Förra veckan spred Destination Gotlands vd Christer Bruzelius åter den felaktiga uppgiften, att det nya avtalet (2017-2027) mellan rederiet och Trafikverket tillåter att man kör fyratimmarsfärjor.

I upphandlingsunderlaget fanns denna möjlighet, men eftersom Destination Gotland la ett anbud, som innebar samma restider som nu, det vill säga runt tre timmar, så anser Trafikverket att det är rederiets anbud som gäller och inte anbudsunderlaget.

Detta framgick tydligt i en artikel i GT den 8 december i år, där Trafikverkets Lars Hellström gav klart besked om att det är Destination Gotlands anbud om dagens överfartstider som gäller och inte fyratimmarsfärjor.

Det är ett hot mot Gotlands utveckling och tillväxt om rederiet inte kan acceptera sitt eget anbud och upphandlaren Trafikverkets besked om att fyratimmarsfärjor är ett avtalsbrott. Man kan fråga sig varför Destination Gotlands vd vilseleder gotlänningarna och försöker skapa opinion för ett avtalsinnehåll, som är en stark försämring för alla gotlänningar, resenärer och öns näringsliv. Fyratimmarsfärjor är att backa in i framtiden och om rederiet framhärdar måste Trafikverket agera.

Om Destination Gotland vill köra fyratimmarsfärjor måste det bli en ny upphandling eller att deras ersättning från skattebetalarna minskas med hundratals miljoner kronor.

Eller möjligen att den vinst som rederiet gör på lägre bränslekostnader går tillbaka till resenärerna i form av radikalt sänkta biljettpriser.

I avtalet finns ankomst- och avgångstider som gör det svårt att få ihop en tidtabell med fyratimmarsfärjor. Men bara att öka restiden till tre och en halv timme sparar mycket bränslepengar. Till ett redan enormt solitt företag med enorma ekonomiska muskler. Vi såg ju hur Destination Gotland med sina ekonomiska muskler skickligt konkurrerade ihjäl Gotlandsbåten och nu ska Destination Gotland köra på Västervik nästa sommar.

Rederiets huvudägare Eric D Nilsson brukar framhålla rederiets samhällsuppdrag att bidra till Gotlands utveckling.

Införandet av de stora snabbfärjorna som går i alla väder och på tre timmar har varit en framgångssaga och motor i Gotlands positiva utveckling.

Därför vore det skamligt och sorgligt om rederiets direktörer i sin vinstjakt kör Gotlands utveckling och tillväxt i botten genom att försöka införa fyratimmarsfärjor.

Fyratimmarsfärjor vore ett allvarligt svek mot Eric D Nilssons vision om rederiet som en gotländsk samhälls- och tillväxtutvecklare.