Kunskapsluckor om företagande

Debatt Gotlands Folkblad2017-09-21 05:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Erik Franssons inlĂ€gg ”VinstbegrĂ€nsning i vĂ€lfĂ€rden” visar pĂ„ en rad kunskapsluckor. Kunskapsluckorna rör dels företagande i största allmĂ€nhet men Ă€ven specifikt om Reepalu-utredningens förslag om vinstbegrĂ€nsning.

Kvaliteten inom privat vÄrd och omsorg hÄller högre kvalitet och vinsten Àr en förutsÀttning för att Àven fortsÀttningsvis hÄlla god kvalitet.

En vinstbegrÀnsning skulle inte göra att fÀrre företag tvingas i konkurs dÀrför att pengarna stannar i verksamheten som Erik Fransson hÀvdar, tvÀrtom.

Den frÀmsta anledningen till att ett företag tvingas till konkurs Àr att det saknas likvida medel, det vill sÀga pengar att betala fakturor med. Reepaluutredningens förslag tar bort möjligheten att bygga upp en buffert helt och hÄllet. Med förslaget skulle det ta det mellan 12,5 och 50 Är att bygga upp en buffert. Det om nÄgot skulle öka antalet konkurser.

Det Ă€r en vanlig missuppfattning att förslaget om vinstbegrĂ€nsning gĂ€ller hur mycket ett företag fĂ„r dela ut till sina Ă€gare – det Ă€r felaktigt. Förslaget gĂ€ller rörelseresultatet, det vill sĂ€ga det överskott som företaget ska betala rĂ€ntor, amortering och skatt pĂ„.

Det Àr ocksÄ vanligt att ledande socialdemokrater sÀger att vinstbegrÀnsningen verkligen Àr sju procent. I sjÀlva verket gÀller förslaget sju procent pÄ operativt kapital vilket för de flesta företag blir mycket lÄgt, sÄ lÄgt som en till tvÄ procent.

Ett företag gör inte heller vinst pÄ bekostnad av sina medarbetare. För att ett företag ska vara lÄngsiktigt lönsamt och dÀrmed leverera god kvalitet mÄste medarbetarna trivas. Det gör de i privata vÄrd- och omsorgsverksamheter. De Àr mindre sjuka, Àr mer nöjda med lönen och upplever att de ordinarie arbetsuppgifterna hinns med inom utsatt tid.

Jag Àr övertygad om att det motstÄnd som finns mot privata utförare inom vÄrden och omsorgen Àr en följd av att det under en tid florerat rykten, osanningar och rena myter.

Sanningen Àr att kvaliteten Àr god, ofta bÀttre Àn hos offentliga motsvarigheter, att medarbetare trivs och att verksamheterna Àr effektiva.

LĂ€s mer om