I sommar har jag undvikit att åka via Södertälje eftersom bron där kraschats av en lastbil. Häromdan blev jag tvingad och förlorade en halv timme. Det klarar jag men inte att tiotusentals andra och viktigare transporter nu tvingats ta andra vägar och förlora tid. Kostnaderna är enorma och så onödiga.
Riktigt förbannad blir man då man får veta att Trafikverket anlitat en byggare som i sin tur lagt ut jobbet på en ökänd firma som gjort ett så dåligt jobb att allting måste göras om. Trafikverket uppger att de inte kollar entreprenörer som är minoritetsägare – här var det 49,9 procent. Den ökända firman har enligt SvD redan tidigare kostat oss många hundra miljoner genom usla jobb och olagligheter i Stockholms tunnelsystem.
Hur många livsfarliga broar och vägar har Trafikverket släppt igenom?
Så här får det absolut inte gå till. Det krävs en totalrenovering av Trafikverket. När Trafikverket gissar på kostnaden för en ny bro, väg, järnväg kan den verkliga kostnaden bli skyhögt högre. Vilka felsatsningar ger inte detta upphov till?
Enligt hemsidan sysslar Trafikverket med nästan allt och sån bredd är farlig för kvaliteten. Ett exempel gäller effekterna på jobben av nya sommarstugor. Kommuner använder Trafikverkets kalkyler. Då antas att ingen moms betalas och att allt diskmaskiner, TV, fönster, golv, elektronik ska vara gjorda på den lilla lokala marknaden och där skapa massor av jobb.
En kalkyl för medeltidens självhushållning! Varje ny sommarfamilj antas dessutom varje dag spendera 10 000 kronor på lokalt tillverkad mat etc. Hur kan Trafikverket använda sådana modeller som kanske gäller för palats i Dubai?
Ett tredje exempel är att Trafikverket ansvarar både för färjetrafik och broar men hellre vill bygga miljardbroar än att enkelt förbättra färjorna. Några soliga sommardagar kan färjeköer bli långa men kapaciteten borde lätt kunna ökas med 10-20 procent om man anställer ”packare” på färjorna och än större effekter nås om inte färjorna varje vända länge stod stilla.
I storstäderna driver Trafikverket ett cykelbaneprojekt som på ytan ser positivt ut men som i praktiken bara gynnar medelålders män som på ljudlösa snabbcyklar hänsynslöst genomkorsar våra förorter och skrämmer alla oss andra. Ibland i hastigheter på 70 km i timmen. Gärna fler banor för vanliga cyklister men när mopeder o annat regleras så varför inte max 20 inom bostadsområden för ”cyklarna”? Verket har därför rader av tveksamma verksamheter där man ofta hamnar farligt fel.
Så minister Anna Johansson gör en rejäl översyn av verksamheten!