De som tjänar över 38 200 kr/mån kan komma att få betala mellan två och 200 kr/mån mer i skatt. Andra källor uppger att det rör sig om fyra kr/mån. Regeringen hävdar att den maximala effekten blir knappt 100 kr/mån.
Men det spelar ingen roll om det är fråga om två, fyra, 100 eller 200 kronor. Det är en skadlig och omoralisk skatt som leder till att skattebetalarna ändrar sitt beteende. Det visar forskningen enligt Skattebetalarna. Efter en sådan skattehöjning lönar det sig nämligen inte längre att utbilda sig eller arbeta mer har de forskat sig fram till.
Nu har jag ju lite svårt att tro att man lägger studierna på hyllan bara för att man riskerar att få punga ut med en hundring extra någon gång i framtiden. Men så är jag ju inte heller forskare.
Det finns inte en så låg skattehöjning så att den inte kan beskrivas som en skattesmäll, en chockhöjning, som skadlig, företagarfientlig, landsbygdsfientlig eller som en fientlig handling i största allmänhet.
Så nu hotar Centerpartiet med att bryta ut de ”skadliga skattehöjningarna” ur regeringens budget så att de med hjälp av de andra allianspartierna och SD kan stoppa detta skattevansinne.
Nu kan man ju tycka att det finns andra betydligt skadligare inslag i samhällsekonomin. Exempelvis bristen på vårdplatser, låga pensioner, för dålig satsning på skolan, dåliga löner i välfärdssektorn, bostadsbrist och allt annat som behövs för att hålla välfärdssamhället i någorlunda i trim.
Men sådana invändningar står sig slätt jämfört med en hotande skattehöjning på någon hundralapp som kan drabba 39 000 personer och ytterligare 13 000 som får betala värnskatt.
Att ge sig på att öka statens intäkter är ingen lätt match.
Förslaget till en flygskatt på 80 kronor hotar Skavsta, Arlanda och Bromma som kan komma att läggas ner alternativt få färre avgångar. Är det verkligen så det kommer att bli?
I så fall borde Arlanda Express ha legat illa till länge. Det kostar 280 kronor att åka från Stockholm till Arlanda. Resan tar 20 minuter. Att ställa ifrån sig bilen vid flygplatsen i Visby en dag kostar 110 kronor och står man parkerad på Bromma kostar det 280 kronor.
Tar man sedan en kaffe och macka på flygplatsen så går det åt ytterligare en hundring. Vill man kunna boka om sin flygbiljett kostar det mångdubbelt mer än flygskatten. Och då har man ännu inte kommit ombord.
Parkeringarna gapar inte tomma, det säljs ombokningsbara biljetter och Arlanda Express avgår med 10 minuters mellanrum.
Kommer en flygskatt på 80 kronor verkligen kunna sänka flyget?
Kanske man kan komplettera flygskatten med att kräva lite mer av de som tjänar pengar på parkerade bilar, ombokningsbara biljetter och att köra människor till flygplatserna. En billig och klimatsmart lösning på hur vi tar oss till flyget utan att det kostar skjortan vore inte i vägen.