Skolan backar in i framtiden

Debatt Gotlands Folkblad2018-04-04 05:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

I slutet av mars presenterade Skolverket en rapport som vÀl enklast kan beskrivas vara en utvÀrdering av likvÀrdighet i den svenska grundskolan. Skollagen ÄlÀgger skolan likvÀrdighet. I kort handlar det om att elever i hela landet ska ha lika tillgÄng till utbildning av lika kvalité. Det Àr en fullt rimlig ansats.

Men skolans uppdrag gÄr ocksÄ lÀngre Àn sÄ. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag. Utbildningen mÄste ta hÀnsyn till elevers olika behov. Elever ska fÄ det stöd som behövs för att de ska kunna tillgodogöra sig utbildningen och utvecklas sÄ lÄngt som möjligt.

Det innebÀr att skolan ska strÀva efter att uppvÀga skillnader i elevers förutsÀttningar att tillgodogöra sig utbildningen.

OcksĂ„ det Ă€r en fullt rimlig ansats. I alla fall för oss inom arbetarrörelsen. Även socialliberaler, som till skillnad frĂ„n nyliberaler, inte bara ser samhĂ€llet som ett ingrepp i individens frihet, gillar i allmĂ€nhet att skolan lĂ€gger mer resurser pĂ„ elever med större behov.

Tillbaka till Skolverkets rapport. Vad visade den? Jo, att likvĂ€rdigheten inom skolan backar. Sedan millennieskiftet har elevers socioekonomiska bakgrund fĂ„tt allt större genomslag pĂ„ elevers kunskaper. Störst genomslag har förĂ€ldrarnas utbildningsnivĂ„. Även förĂ€ldrars inkomst syns tydligt i elevers betyg.

Kunskapsklyftan mellan elever ökar. Elever med vĂ€lbetalda och högskoleutbildade förĂ€ldrar drar ifrĂ„n. Elever med fattigare och lĂ„gutbildade förĂ€ldrar halkar efter. Klyftan finns överallt. Mest har den dock ökat för utlandsfödda elever. Ökad invandring har gjort att allt fler av den svenska grundskolans elever Ă€r födda utomlands. Utbildningsklyftan mellan svenskfödda och utlandsfödda elever fĂ„r dĂ€rför ett allt större genomslag pĂ„ den totala klyftan. Det Ă€r sannerligen nedslĂ„ende lĂ€sning.

Den trĂ„kiga lĂ€sningen tar tyvĂ€rr inte slut dĂ€r. Även kunskapsklyftorna mellan skolor har ökat sedan slutet av 90-talet. Även om utvecklingen under senare tid avstannat sĂ„ Ă€r skolor idag mer uppdelade efter förĂ€ldrarnas socioekonomiska stĂ€llning.

Dessutom visar Skolverket att elever med samma socioekonomiska bakgrund fÄr högre betyg om de gÄr i en skola med gynnsam socioekonomisk sammansÀttning. Det innebÀr att elever frÄn hem med svag socioekonomisk stÀllning fÄr högre kunskaper om de gÄr i skolor med mer gynnsam socioekonomisk sammansÀttning.

Det Àr sannerligen en bekymmersam lÀsning. Inte nog med orÀttvisan. Skolan Àr en investering, inte bara för eleven utan för samhÀllet. Jag inbillar mig att elevers kunskaper direkt samvarierar med framtida förankring pÄ arbetsmarknaden och med framtida skatteintÀkter.

Vi Àr pÄ vÀg mot en sorteringsskola vars kostnader samhÀllet kommer fÄ bÀra lÄng tid framöver.

LĂ€s mer om