Hej Stefan
Jag förstår att du gärna vill ut från vimlet runt Almedalen under politikerveckan och träffa människor som inte åker dit. Bra tanke, men du behöver inte lämna Gotland för det. Du kan ta en dag och åka till Fårö och hälsa på mig.
Vi kan diskutera landsbygdsproblem, om varför många landsbygdsbor ser allt fler naturskyddade områden som ett hot mot deras levnad. Om de 50 miljoner ersättningskronorna som borde gå direkt till hamnen i Slite. Om de 100 miljoner som ska kompensera för ökat naturskydd och att de ska gå till norra Gotland och inte till Visby.
Om avfolkningen av ytterändarna på Gotland. Om du inte vill stå i färjekö till Fårö finns det säkert någon annan på södra delen av Gotland som du annars kan prata med. Men som sagt, du behöver inte åka så långt.
Hälsningar från en politiskt intresserad som undviker Almedalsveckan.
* * *
Jag ser att Landsbygdspartiet (LPD) ska bilda en lokalavdelning på Gotland. Det kallas populistiskt, men det är sådana partier som går hem idag. Och ser man på deras program så ser det inte så illa ut. Flera av punkterna kan jag ställa upp på.
Många anser att de etablerade partierna har svikit landsbygden och då kan det här vara ett alternativ. Jag tror att många av dem som missnöjesröstat på SD, men inte riktigt kan ta till sig deras extrema politik (på Gotland ickepolitik), kan tänkas rösta på LPD. De etablerade partierna ska i alla fall känna sig lite oroliga och fundera på om de har gjort tillräckligt för landsbygden.
* * *
Till sommaren ska det sättas in en tredje färja i Fårösund. Med rekordmånga gäster till Gotland 2016 blev trycket på Fårö också större. Färjan är välbehövlig men trafiken kommer också att kosta mer.
Trafikverket gjorde en utredning för några år sedan, som byggde på en utredning från 2006, som byggde på... Resultatet skulle visas för oss för något år sedan, men uteblev. Nu är den utredningen redan för gammal och det måste göras en ny… igen.
Antingen jobbar Trafikverket för sakta eller också har några av dess tjänstemän sett ett gyllene tillfälle att skaffa sig en livslång karriär genom att utreda bron genom ständigt nya, närmast kopierade, utredningar.
Nåväl, med en extra färja i sommar borde bron bli ekonomiskt lönsam. Nu kommer ett brobygge ändå att dröja så jag kommer nog aldrig att få åka på den även om beslutet tas när den senaste utredningen är klar. Under tiden minskar Fårös åldrande befolkning och de som trots allt flyttar in är i pensionsåldern. Det var nästan så att jag när jag flyttade tillbaka förra året så sjönk medelåldern på ön med flera år.