Allvarlig tolkningstvist om färjeavtalet

Debatt Gotlands Tidningar2015-08-14 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Rederiledningen och Trafikverket har helt olika tolkningar om vad som gäller överfartstiderna i det nya färjeavtalet som gäller 2017-2027. Rederidirektörerna Bruzelius och Johansson skrev i 150-årsjubileumsboken att det är Trafikverkets kravspecifikation som gäller, inte deras anbud.

Trafikverket svarar mycket bestämt att det är rederiets anbud som gäller. Skulle rederiet köra fyratimmarsfärjor istället för utlovade tretimmarsfärjor, så är det kontraktsbrott och medför böter, anser Trafikverket.

Denna tvist är mycket olycklig för Gotlands näringsliv, besöksnäring, sommargotlänningar och inte minst alla gotlänningar, som reser i tjänst eller på fritid till och från ön.

Företagarna och näringslivet vill ha klara spelregler som gäller många år framöver. Rederiet sår nu allvarlig oro över om färjeturerna ska ta drygt tre timmar eller fyra timmar de kommande tio åren fram till 2027.

Denna osäkerhet är ett hinder för utvecklingen av öns näringsliv och besöksnäring. De vet inte om det tar tre eller fyra timmar med båten från och med 2017.

Rederidirektörerna hänvisar till muntliga besked från upphandlingdirektören Katarina Norén och förre generaldirektören Gunnar Malm. Enligt rederidirektörerna skulle Gunnar Malm i ett telefonmöte sagt:”…Det är kravspecifikationen som gäller, kontraktshandlingarnas inbördes ordning har ändrats för att tillmötesgå er. Vi kommer aldrig kräva något utöver kravspecifikationen.”

När Trafikverkets kommunikationschef Niclas Härenstam svarar i GT 12/8, säger han att Trafikverkets uppfattning är att det skrivna avtalet gäller. Där gäller rederiets anbud om tretimmarsfärjor. Enligt Trafikverket tillåter det skrivna avtalet inte att rederiet kör fyra timmars överfarter med färjorna.

Innebär detta att för en gångs skull har Gotlandsbolagets starke man och urskicklige förhandlare Eric D Nilsson blivit blåst av Trafikverkets upphandlare? De har lovats fyratimmarsfärjor muntligt, men i det skriftliga avtalet är bara tretimmarsfärjor tillåtna.

Eller är rederidirektörernas berättelse i jubileumsboken bara en skröna, ett påhitt för att påverka opinionen på Gotland att acceptera rederiets planer på långsammare färjor?

Tills annat är bevisat gäller det skrivna avtalet, enligt Trafikverket. Då blir trafiken som nu, med drygt tre timmars överfart.

Frågan är sedan om rederidirektörernas berättelse bara är en skröna eller om generaldirektör Gunnar Malm verkligen har muntligt lovat möjlighet till fyratimmarsfärjor. Vad betyder i så fall ett sådant muntligt löfte från en före detta generaldirektör?

För öns näringsliv, besöksnäring och alla gotlänningar vore det bra med klara besked denna höst och inte nästa år.

Trafikverket och Destination Gotland måste värna ett gott företagsklimat på Gotland!