Christina Gustafsson och Anna Hrdlicka skrev i går på ledarsidan om att det är olagligt, det som politiker på båda sidor om blockgränsen vill göra. Att sälja mark extra billigt till Gotlandshem.
Så vitt jag kan utröna har de alldeles rätt. Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) beskriver rättsläget väldigt tydligt:
"Kommuner ska enligt EU:s statsstödsregler sälja sin mark till det pris marknaden värderar den till. Marken värderas antingen av en oberoende expert eller genom ett öppet anbudsförfarande."
Det ger inget utrymme för lokala politiker att sälja mark under marknadspriset till sitt eget bostadsbolag, medan alla andra får betala fullt pris.
Varför ska vi ständigt hamna i dessa situationer där Gotlands politiker vill utse kelgrisar som ska få extra förmånliga villkor, att fastigheter ska säljas till underpris i felaktiga förfaranden eller till och med ges bort? Finns det ingen omtanke om bland annat skattebetalarnas intressen? Eller om företagsklimatet? Hur upplever de bostadsbolag företagsklimatet, som får betala fullt pris för marken som man vill bygga bostäder på, när kommunens bostadsbolag (som dessutom ska vara hyresledande) betalar ett betydligt lägre pris än marknadspriset?
Som Gustafsson och Hrdlicka också påpekar, så är dessutom kostnaderna för marken ändå en begränsad del av totalkostnaden för nya bostäder och får därmed också en begränsad effekt på de hyror som måste tas ut. SKL igen:
"I 9 av 10 kommuner var det genomsnittliga priset 2 500 kronor per kvadratmeter eller lägre för mark avsedd för hyresrätter. [...] Det kan jämföras med att den totala produktionskostnaden för flerbostadshus samma år i snitt var cirka 45 000 kronor per kvadratmeter lägenhetsarea, enligt SCB:s statistik. Lägenhetsarean är något mindre än bruttoarean, men jämförelsen visar ändå att den summa företag betalar för kommunal mark generellt sett är en relativt liten andel av kostnaden i ett bostadsbyggnadsprojekt."
Att sälja mark till underpris till Gotlandshem är således inte bara ett lagbrott, man riskerar dessutom att förorsaka stor skada medan den avsedd effekten blir mycket liten.
Ett sätt som politikerna verkligen kan göra skillnad på är att sluta upp med att hitta på egna fiffiga särkrav att ställa på nyproduktionen. Byggkostnaderna skenar och är tillräckligt höga ändå utan exempelvis exploateringsavtal eller markanvisningsavtal som ställer unika krav som kräver fördyrande särlösningar.
Vad kostar det hyresgästerna när Region Gotland, på det nya bostadsområdet Visborg, driver igenom kravet på vakuumtoaletter och dubbla avloppsledningar?