Åtminstone enligt det franska program – Zeppelin: Retorur vers le futur – som jag såg på Axess TV. Har du inte tillgång till kanalen, där programmet sänds även i dag klockan 16, så finns även möjligheten att se programmet på webben.
Sedan Hindenburg exploderade i New York för över 80 år sedan har luftskepp inte använts speciellt mycket. De har brukats som annonspelare för bildäck och för turistturer bland annat över Boden-sjön. Men de har definitivt blivit ovanliga. Men kanske inte länge till. Luftskepp har många egenskaper som borde vara attraktiva, om man bara kommer tillrätta med problemen.
Luftskepp behöver inte slösa någon energi på att hålla sig flygande. Det gör transporterna potentiellt billiga och miljövänliga. Med modern teknik och moderna material har luftskeppen dessutom blivit tåligare. Och snabbare. Med en topphastighet kring 200 km/h är luftskeppen snabbare än i stort sätt allt utom flygplan och höghastighetståg. Dessutom kräver luftskepp inga gigantiska investeringar i infrastruktur. De behöver varken långa start och landningsbanor eller omsorgsfullt muddrade och cementerade hamnar. De behöver inte mil efter mil av asfalt på rigoröst uppbyggda vägbankar eller långa spår av stål och planskilda korsningar.
Luftskepp har naturligtvis nackdelar också. De var på Hindenburgs tid extremt personalkrävande och svårmanövrerade, främst men inte enbart vid start och landning. Det finns idag luftskepp som kan flygas av en enda man, men problemen vid start och landning saknar fortfarande en effektiv lösning. Ett annat problem är att de stora och extremt lätta skeppen är vindkänsliga.
Det franska TV-programmet fokuserar inte på luftskepp för persontransporter, utan mer på vad de kan göra för tunga transorter i känslig terräng, övervakning och som höghöjds- och lågbudgetalternativ till satelliter, i det sista fallet med fördelen att de kan tas ner och repareras vid behov. Men om luftskeppen fortsätter att utvecklas borde de kunna bli ett nytt fantastiskt alternativ till längre sjöresor och kortare flygresor som görs med flygplan i dag.
Luftskepp har alltid känts lockande för mig och jag skulle älska om luftskepp någon gång i framtiden kunde bli en lösning för Gotland, med en restid till fastlandet klart under en timme och kanske också med bilen ombord.
Till sist, i ett helt annat ämne: I går föll domen mot lastbilschauffören som körde förbi en militär avspärrning där han stoppats med omdömet "Jävla lekskola."
Tingsrätten bekräftade hans bedömning med en friande dom. Jävla lekskola. Detta är alltså den nya nivån på den respekt allmänheten förväntas visa militär personal och Försvarsmaktens skyddsvärdesbedömningar. Jag noterar att lagmannen var av en annan mening.