Alla bilkramarna var på mötet
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Tekniska nämnden och tekniska förvaltningen inbjöd till trafikmöte och lokalen var full. Alla bilkramarna var där. Alla de som inte kan tänka sig att någon vill handla i Visby innerstad, om han inte får köra bil fram till butiksdörren. Alla som är övertygade om att Visby faller ner i grus och ruiner om man inte får parkera sin bil fritt.
Mot parkeringsavgifter
För parkeringsavgifter vill man absolut inte ha. Varenda håla på fastlandet tar betalt för parkering, men i världsarvet Visby innerstad där måste bilarna parkera gratis. Eftersom det är gratis att parkera utanför affärerna på Skarphäll! Det kräver rättvisan och "konkurrensneutraliteten".
En modig kvinna vågade säga, att hon tycker det är mycket trevligare att handla, om man inte hela tiden måste tränga sig mot väggarna för att släppa fram bilarna. Förmodligen tror inte affärsägarna heller att turisterna tar sig till Skarphäll, om man inte får ställa bilen på S:t Hansgatan för att handla. Här är nån annan hund begraven. Gotlänningar som inte kan gå 100 meter, de får väl bege sig till köpladorna. Inte är det dem som innerstans affärsidkare lever på.
Här målades upp alla tänkbara problem för de boende i innerstaden. Något som heter "zonparkeringsförbud" kommer att införas. Det betyder att man bara får ställa på markerade platser. Då erbjuder förvaltningen möjlighet för de boende att parkera på alla lämpliga platser, under nätter och helger. För 200 kronor i månaden. Det underkändes genast - för dyrt! Minns då att de som bor i Gotlandshems bostadsområden betalar för sina parkeringsplatser.
Studentallén
Också hotellägarna anade ruin och undergång. De som vill bo på hotell i innerstan, kommer de verkligen med bil? Då är det för billigt att ha bil på färjan! De allra flesta kommer med flyg och taxi. Så då trampar vi på taxiförarnas ömma tår. De måste ju absolut köra allra kortaste vägen till flygplatsen, genom innerstans gränder. Att köra runt stan skulle säkert ta tre minuter mer. En helt annan sak är att man måste kunna komma fram med någon form av buss till hotellen.
Centerpartisten Åke Kahlboms motion om Studentallén hade blivit så förvanskad, så han ville inte se den mer. Han hade tänkt sig det fria trafikflödet från Norderport och Söderport, ner genom stan och sen Studentallén och ut på Strandpromenaden. Som det var när jag var ung, fast då var kanske bilarna en tiondel så många som nu. Somliga har visioner!
Miljö och ekonomi
Insändarskribenter och fullmäktigeledamöter kräver i kör, att skolan och sjukvården måste fredas för besparingskrav. Ni får spara på nåt annat! Det blir väl tekniska nämnden, då. Så nu misstänker andra, att kommunen vill ha parkeringsavgifter för att hjälpa upp ekonomin. Som om det vore så fel. Men det korrekta skälet är "att ordna trafiken och se till att det finns parkeringsplatser för dem som behöver". Det är många, även i en bilfri innerstad. De boende får köra in, handikappade, arbetsfordon, den som skall köpa något skrymmande.
Som den eminente samtalsledare Tommy Wahlgren är, så vaskade han fram en del vettiga tankar ur allt detta. Innerstan står inför stora förändringar, när nu kommunens förvaltningar flyttar ut. Låt oss avvakta lite! Byggnadsnämndens ordförande Lars Thomsson vill ta ett större grepp, en vision för världsarvet Visby innerstad. Vad vill vi med den? Då lär helt andra tankar komma fram.