Behöver inte skolelever ha integritet?

Omdömen i ordning hjälper inte eleverna.

Omdömen i ordning hjälper inte eleverna.

Foto: Leif R Jansson / SCANPIX

Gotland2008-08-08 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
De borgerliga på Gotland har nu hjälpt regeringen med sin kvasipolitik på skolans område. Nu ska omdömen i ordning och uppförande införas från första klass och de blir offentlig handling.
Ingen integritet för barnen och ungdomarna, alltså.
Men det struntar Mats Linder i, för nu gäller det barn och då är tydligen inte integritet ett viktigt ord. Mats Linder har på GA:s ledarsida härjat vilt om en öppning av PKU-registret som integritetskränkande och FRA-lagen som det stora hotet mot svenska medborgares integritet. Det är bra att han vill stå upp för integriteten och visa att inte alla sväljer den borgerliga regeringens blaha.
Men omdömen om barnen, om hur de är som personer och beter sig, det har Mats Linder inget emot att det lagras, blir offentligt och kan läsas av vem som helst. Om arbetsgivarna går in och läser omdömena eller inte är en hypotetisk fråga, enligt Linder.
Om grannar, kompisars föräldrar och klasskompisar går in och läser omdömena då? Det kan mycket väl vara en hypotetisk fråga, men i så fall bygger hela Linders argumentation mot FRA-lagen också på hypotetiska fall.
Mats Linder, försök att vara lite konsekvent i din argumentation!
Det som är viktigt för vuxna är minst lika viktigt för barn. Är det något vi ska försvara så är det våra barns integritet.
Ord på skrivet papper försvinner inte, de står kvar och följer med dig. De är sanning, de ger inga ytterligare förklaringar.
Skolorna har idag ett långtgående ansvar för att kommunicera med vårdnadshavarna. När det uppstår problem är det ofta med vårdnadshavare som den första kontakten tas. I ett samtal om elevens skolsituation kommer det alltid fram saker om elevens hemförhållanden och relationer utanför skolan. Lärare tillsammans med elev och vårdnadshavare försöker under utvecklingssamtalen att hjälpa eleven framåt. Det är elevens utveckling som står i fokus.
Det är ett helt annat synsätt än att ge en kort dom på ett papper.
Elever som utsatts för hemskheter och inte mår bra, visar det ofta i skolan. Det kan ta sig uttryck på flera olika sätt och kommer med all sannolikhet att påverka elevernas omdömen i ordning och uppförande. Det omdöme som sedan är öppet för insyn. Det tycker jag är integritetskränkande.
Skriftliga omdömen flyttar fokus från eleven till papper.
Läs mer om