Oppositionen vill ge två miljoner kronor mer än majoriteten till kollektivtrafiken. Detta för att undvika en taxehöjning. Tanken är sympatisk, men varför tänktes inte lika sympatiska tankar tidigare? Det är ju faktiskt gamla skulder från den förra majoriteten som man nu tvingas betala av på.
I fjol ville dåvarande majoritet vinna poäng i valrörelsen, främst mot centern, genom att presentera en utbyggd kollektivtrafik. Åtta miljoner kronor anslogs. Detta hade inte varit något att invända mot om man gjort en ordentlig konsekvensanalys innan beslutet.
En sådan uteblev, trots invändningar från dåvarande opposition, och pengarna kom i några fall att användas till ringa nytta. Förutom den taxehöjning som majoriteten nu ser sig tvingad att göra dras en del bussturer in, nämligen de som i snitt haft färre än fem passagerare. Därför klingar ropen falskt om att den "miljösatsning" som gjordes nu spolieras. Egentligen är det tvärtom. En buss med färre än fem är inget miljövänligt alternativ.