Biogas och el i fokus
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är mot den bakgrunden man skall se att debatten nu går in på nya, eller i alla fall nygamla spår. Biogasen är ett sådant. Ett annat är hybridfordon där el kan ersätta en stor del av drivmedlet. Båda dessa alternativ kräver dock större ingrepp i själva fordonet än etanoldriften. Att helt se på nyproduktionen av bilar är onekligen en lösning på längre sikt, men ett mål som måste sättas upp redan i dag.
På Gotland har vi en större biogasanläggning på gång i Alva, men här finns utrymme för mycket, mycket mer. De mest optimistiska talar om att vi med rätt utnyttjande av grödor och de avfallsprodukter vi ändå har skulle kunna bli självförsörjande på åtminstone fordonsbränsle här på Gotland. Därför är det inte så konstigt att det så kallade betspåret nu letts in från etanoltillverkning till biogas och från denna kanske också i förlängningen produktion av el.
I mitten av februari genomfördes en biogasdag på Lövsta och i ett starkt koncentrat återges i Hushållningssällskapets första nummer av sin tidskrift i år de förutsättningar som gäller för biogas och som kom fram vid detta möte.
Jag skall inte gå in på kalkyler om investeringar eller vilka procentsatser som gäller för utvinning av slutprodukt beroende på det som man väljer att röta. Jag kan bara instämma i att biogasspåret lär vara det mest sannolika i ett framtidsperspektiv. Och det oavsett om det är gasen som direkt används som bränsle eller om man går ytterligare ett steg och framställer el av den.