Biogasen är bäst för framtiden

Helena Andersson, som varit projektledare, presenterade tre av förslagen från projektet "Sockerbetor blir bioenergi" och gav också de ekonomiska kalkylerna för alla förslag. Foto: Bengan Zettergren

Helena Andersson, som varit projektledare, presenterade tre av förslagen från projektet "Sockerbetor blir bioenergi" och gav också de ekonomiska kalkylerna för alla förslag. Foto: Bengan Zettergren

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2008-02-09 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Sockerbetan må vara en alldeles utmärkt råvara för etanoltillverkning. Men lokal framställning av etanol kräver ganska stora investeringar i en anläggning. Inte minst om man skall kombinera den med framställning av djurfoder från restprodukterna. Dessutom är etanol sannolikt bara en övergångslösning av våra drivmedelsproblem. Låt vara att övergången kan gälla många år, men då är det ändå kanske bättre att direkt satsa på det som man tror kommer att dominera energilösningarna framöver, biogas.
När tre huvudalternativ presenterades för främst de tidigare betodlarna på Lövsta i torsdags så fastnade de flesta för just biogasalternativet. Detta trots att det innebär att sockerbetsodlingen inte har en given plats utan i stället blir det majs som ses som mest lämpad för den odlingsråvara som skall tillföras en biogasanläggning. En biogasanläggning bygger också till stor del på avfallsprodukter av helt andra slag, inte minst de rötbara sopor som snart hela Gotlands sophanteringssystem skall bygga på.
Dessutom ligger det mycket väl i tiden med biogasframställning eftersom tekniska nämnden i sin kommande upphandling av kollektivtrafiken har kravet att stadstrafiken skall utföras med gasdrivna bussar. Utöver detta antyddes på Destination Gotlands Öppet Forum i lördags att det finns en del tecken på att nästa generations färjor kommer att vara gasdrivna.
Det här innebär att det finns en kommande marknad för biogas som bränsle i vår transportförsörjningsapparat. När dessutom biogasalternativet har den lägsta investeringssumman av de tre och möjligheter till påbyggnad så är det välgörande att de tidigare betodlarna inte ensidigt riktar in sig på fortsatt betodling.
Läs mer om