Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Äntligen får vi besked från socialdemokraternas partiledare, Mona Sahlin. Dagens färjetrafik ska ses som ett minimum, skriver hon här på Gotlands Folkblad idag. Under Almedalsveckan frågade GT om hur Sahlin ser på färjetrafiken. Hennes uttalanden kunde tolkas som om hon ville ha långsammare färjor till och från Gotland samt bara en angörningshamn på fastlandet. Nu visar Sahlin att Gotlandstrafiken är en viktig fråga för socialdemokraterna och att försämringar inte är aktuella - ett bra besked. Nu är det bara dags för moderate finansministern Anders Borg att dra tillbaka sina uttalanden om Gotlandstrafiken också. Fast ärligt talat så är det väl ingen som trott att det ska bli mer trafikrättvisa och bättre Gotlandstrafik med en moderatledd regering. Det är därför Borgs uttalande inte upprör lika mycket, det är socialdemokraterna - om några, som har trovärdighet i trafikfrågan. Det Sahlin lyfter fram som problematiskt är miljöaspekten. Dagens färjetrafik släpper ut en hel del koldioxid. Det finns idag rederier som experimenterar med olika bränslen och skrov för att minska båtarnas miljöpåverkan. I kommande upphandlingar av Gotlandstrafiken ska vi ställa högre miljökrav. Framtidens färjetrafik skulle kunna drivas på exempelvis vätgas. Miljö och människans behov av transporter måste lösas på ett sätt där vi varken måste ge avkall på snabbhet, turtäthet eller god miljö. Det är genom att ställa politiska krav som vi kan göra förändringar. Om vi skulle nöja oss med långsamgående färjor skulle vi inte heller få någon utveckling av färjorna. Det är konsumenterna som skapar incitament till nya uppfinningar och förbättringar. I det här fallet är staten och Rikstrafiken de som upphandlar åt oss. Rikstrafiken ska ställa högre krav på dem som vill ha Gotlandstrafiken, inte lägre. Mona Sahlin vill föra en dialog om Gotlandstrafiken och det är väl ingen som har något emot. Det behöver finnas en långsiktighet i Gotlandstrafiken. Gotlänningarna ska inte behöva få skrämselhicka varje Almedalsvecka. Vi ska inte behöva slåss med näbbar och klor för att behålla den trafik vi har varje gång det är en ny upphandlingsomgång. Gotlänningarna ska kunna veta att det är två hamnar, snabba färjor och humana priser som gäller.Gotlandstrafiken måste prioriteras oavsett vilken regering som sitter och oavsett hur mycket pengar det kostar. Nu har Mona Sahlin lovat stödja Gotlands utveckling och Gotlandstrafiken. Men de andra partierna måste också vara med på båten och det krävs en hel del arbete för att dra upp moderaterna.