Bromma är fortfarande viktigt

Beslutet om Bromma flygplats bordlades vid måndagskvällens möte. Det var oppositionen som ville ha en skrivning om möjlighet att säga upp avtalet i förtid. I den demonstration som mötte fullmäktigeledamöterna var huvudåsikten att omedelbart lägga ned Bromma. Foto:  Tomas Oneborg/Scanpix

Beslutet om Bromma flygplats bordlades vid måndagskvällens möte. Det var oppositionen som ville ha en skrivning om möjlighet att säga upp avtalet i förtid. I den demonstration som mötte fullmäktigeledamöterna var huvudåsikten att omedelbart lägga ned Bromma. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix

Foto: TOMAS ONEBORG / SvD / SCANPIX

Gotland2008-03-05 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
På nytt pågår "slaget om Bromma flygfält". Den striden har rasat till och från i många år, egentligen allt sedan Arlanda byggdes. Det är ingen överdrift att påstå att för oss gotlänningar är båda betydelsefulla. Liksom Skavsta med sitt allt större lågprisutbud ut i Europa. Liksom Linköping som får allt större betydelse för oss bland annat genom sitt universitet. Liksom de många sommarlinjerna som ger möjligheter till sociala möten i båda riktningarna.
Kort sagt: För en ö som Gotland är flyget av största betydelse även om en viss avlastning kan ske genom hög kvalitet på färjeförbindelserna.
Nu har politikerna i Stockholm grupperat sig om Bromma. Tyvärr har centerpartisterna ställt sig passiva i frågan - om det nu inte rent av skall tolkas som ett motstånd. För motståndet finns i oppositionen, där man vill se framtida bostadsbebyggelse på den mark som nu tas i anspråk av flygplanens landningar och starter. Dessutom anförs miljö- och säkerhetsskäl, men närflygplatser finns i de flesta stora städer så varför skulle det inte finnas också i Stockholm?
Kan då inte gotlänningarna hålla till godo med Arlanda och Skavsta i Stockholmsområdet? Jo, när det gäller fortsatta resor med flyg. Men inte om man skall till Stockholms centrala delar, och då oavsett för att uträtta ärenden där eller för att ta tåget vidare ut i landet. Gotland marknadsför sig som en timmes resväg från Stockholm City, men om man då väljer Arlandaalternativet så innebär det att man inte uppfyller detta ens med snabbtåget. Dessutom är det ett mycket dyrt alternativ, så dyrt att även en del kostnadsmedvetna affärsresenärer väljer bort det.
Inget finns att invända mot att flyget inte är ett miljövänligt resealternativ idag, vilket var huvudbudskapet i måndagens demonstration utanför Stadshuset inför beslutet om Bromma. Men för många är det ett lika stort måste som den privata bilen, det vill säga där egentliga alternativ saknas. Som gotlänning är det därför inte svårt att ansluta sig till majoritetslinjen i Stockholms fullmäktige, att Bromma skall bli kvar. Och för att nå långsiktigheten är väl 30 år inte otänkbart. Det är egentligen den tidsrymden som den politiska oppositionen vänder sig mot. Om 30 år har dock förhoppningsvis flygplansmotorerna utvecklats i en miljömässig riktning och då har även det argumentet mot Bromma fallit. Därför får vi hoppas att återremissen inte innebär någon väsentlig ändring i det förslag som skulle ha klubbats i måndags.
Läs mer om