Bromma blir kvar som flygplats

Året efter Bromma flygplats invigdes landade för första gången en DC3 där. Det firades i fjol i ett 70-årsjubileum med Daisy, en DC3 som förr var i SAS-tjänst. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix arkiv

Året efter Bromma flygplats invigdes landade för första gången en DC3 där. Det firades i fjol i ett 70-årsjubileum med Daisy, en DC3 som förr var i SAS-tjänst. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix arkiv

Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX

Gotland2008-03-19 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Sent i måndagskväll röstade Stockholms kommunfullmäktige efter en två timmar lång debatt för att Bromma flygplats blir kvar ytterligare i 30 år. Stadshusalliansen segrade alltså över vänsteroppositionen, även fast centerns Per Anckersjö anslöt sig till nejsägarna. För Gotlands del är beslutet om Bromma en fördel, särskilt med tanke på att Arlanda under rusningstid redan är fullt utnyttjat så alla de flyglinjer från Gotland som nu går till Bromma får inte plats på Arlanda. Dessutom är ju citynärheten en fördel för många av de gotländska flygresenärerna.
Vi hade en intensiv debatt om Brommafrågan på tidigt 1980-tal, då Bromma stängdes för det reguljära inrikesflyget. Under en tioårsperiod 1983-1992 hade vi bara Arlanda som alternativ i Stockholm men 1992 återvände inrikesflyget till Bromma. I dag, den 19 mars 2008, har vi 17 resealternativ med Gotlandsflyg och Skyways till Stockholm, varav 13 till Bromma och 4 till Arlanda. Det visar vilken betydelse Bromma har för Gotland och det kan inga utbyggda snabbtåglinjer till vare sig Malmö eller Göteborg kompensera.
Det sistnämnda blev nämligen en del i debatten i måndags. Carin Jämtin (s) ville inte binda avtalet till 30 år eftersom sådana snabbtåg skulle göra Brommas betydelse mindre. Men det hjälper alltså inte Gotland och därför är det lite underligt att en del lokala socialdemokrater så kraftigt tycks binda sig vid den linje som deras partikamrater för i Stadshuset.
Ett annat märkligt inslag i den här debatten är att det endast är i oppositionsställning som socialdemokraterna vill lägga ner Bromma flygplats till förmån för bland annat bostadsbyggande. Den omständigheten påminde för övrigt Lotta Edholm (fp) Carin Jämtin om i debatten samtidigt som hon frågade vad Carin Jämtin tänkte när hon som minister använde regeringsplanet, som har Bromma som utgångspunkt, bland annat med motivering att effektivt utnyttja tiden.
Ett antagande om varför det är så här kan vara att socialdemokrater ute i landet och den socialdemokratiska riksdagsgruppen inte är lika starka förespråkare för ett nedlagt Bromma som den lokala partigruppen i Stockholm är.
Eftersom Bromma är av stor betydelse också för Gotland så har de fyra gruppledarna för majoritetsblocket i Gotlands kommun skrivit en gemensam motion till fullmäktige, där man vill att Gotland skall agera för Brommas bevarande. Nu är det av allt att döma överspelat, men det hindrar ändå inte att det initiativet kommer att leva kvar i den lokala debatten. Är det en fråga som ryms i den kommunala kompetensen för Gotlands kommun eller inte?
Ja, där går åsikterna isär, vilket vi sett flera bevis på, senast vid vårt eget fullmäktigesammanträde i måndags. Men nog finns en nyansskillnad i att påverka nationella eller internationella beslut, särskilt som det nationella i hög grad påverkar nuvarande situation för Gotland, det vill säga våra våra möjligheter att ta oss till svenska fastlandet.
Mot den bakgrunden noterar jag med tillfredsställelse att Eva Nypelius gick emot centerlinjen i Stockholms stadshus som en av fyra undertecknare medan socialdemokraten Lilian Virgin valde att följa Stockholmslinjen när frågan behandlades i sina förberedande instanser, det vill säga innan vi visste vad beslutet i Stockholm skulle bli.
Läs mer om