Bromma flygplats överlever de socialdemokratiska attackerna

Gotland2008-02-12 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Avtalet som säkrar Gotlands snabbaste väg till landets huvudstad i ytterligare 38 år skrivs nu under av parterna Stockholms stad och Luftfartsverket. Majoriteten i stadshuset kommer att godkänna avtalet i början av nästa månad, varefter regeringen tillstyrker fortsatt drift.
Socialdemokraterna i vår huvudkommun har länge bekämpat flygplatsens fortsatta existens och hade för avsikt att bygga bostäder på banan trots att förutsättningarna för en acceptabel infrastruktur till och från ett bostadsområde saknades. Att övriga delar av landet har ett behov av en regionalflygplats i direkt närhet till Stockholm och dess förvaltningar hade man ingen förståelse för.

Snabb trafik
Om deras planer hunnit sättas i verket hade Sverige varit en av de få huvudstäder i Europa som saknat en centralt placerad regionalflygplats.
Nu kan vi se fram emot en fortsatt snabb och tidsbesparande trafik mot fastlandet om man väljer flyget som färdmedel. För att detta kan komma till stånd skall tillskrivas den borgerliga majoriteten i kommun och regeringen.

Tystare flygplan
Ser man till miljöaspekten så kommer det att produceras mindre koldioxid raka vägen till Bromma än om vi för all framtid skulle vara tvingade att ta omvägen över Arlanda. Förlorarna står att finna bland villaägarna i Kälvesta med omnejd som hade hoppats på höjda villapriser.
Nu blir det för Kristina Axén Olin och hennes kolleger i Stockholms stadshus att gå vidare med kravet på tystare och renare regionalflygplan.
Start- och landningsförbudet nattetid för regionalflyget kommer säkert att bestå. Detta för att säkra nattsömnen för det fåtal som bor under inflygningsstråket i Stockholms innerstad.
Läs mer om