Centerns höjda bensinskatt ger varken rättvisa eller bättre miljö
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det känns tråkigt, att inte ens Mats Jönsson, som jag annars känner som en förståndig person, förstår att det är att börja i fel ända, att höja drivmedelsskatterna.
Andra bränslen först
Riksdag och regering skall naturligtvis först driva fram alternativ framdrivningssystem och alternativa fordon, som är bränslesnåla och som klarar andra bränslen, än sådant som är petroleumbaserat.
Vilket inte är fallet med dagens miljöbilar. Om vi sedan inte använder oss av den tekniken, då skall skatterna höjas.
Mats Jönsson hänvisar säkert till att "vi måste värna miljön". Självklart måste vi det, men min resa till Visby blir inte en enda centimeter kortare av skattehöjning och fordonet struntar fullkomligt i priset.
Industrin är inte intresserad av några alternativ, därför att man vet att konsumenterna är tvungna att köpa det som finns.
Staten måste driva på
Staten måste gå samman med forskare och tekniker och ta fram ny teknik, på samma sätt som man gjorde då SJ, Televerket och Vattenfall byggdes upp.
Omedelbart finns det mycket bättre åtgärder än skattehöjningar. Förbjud omedelbart nyförsäljning av så kallade stadsjeepar, förbjud två-taktsmotorer och förbjud stora motorbåtar för nöjesbruk. Dagen efter sådana beslut trätt i kraft minskar giftiga utsläpp.
Den rike köper sig fri
Men dessa förslag drabbar förståss de borgerliga partiernas egna medlemmar, väljare och besuttna i större utsträckning än arbetare. Med skattehöjningar köper den rike sig fri.
Mats Jönsson menar, att det är rättvist att skatteavdrag för arbetsresor höjs, vilket för det första är lika verkningsfullt, som att pinka i Östersjön.
Och för det andra inte alls rättvist. Tro det eller ej Mats Jönsson, men jag som pensionär har lika stort behov av transporter, som min fru som arbetar.
Om det fortfarande är så att pensionärer har rätt till ett någorlunda innehållsrikt liv.