Det känns inte tryggt

Gotland2009-07-24 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Olyckor kan hända. Det vet alla och de flesta har nån sorts acceptans för att det inte går att försäkra sig och få garantier för allt.
Men när två gotlandsfärjor kolliderar med varandra i en farled de passerar flera gånger om dagen så måste man ändå fråga sig: hur kunde det ske?
Med all den teknisk utrustning som finns borde man kunna ha en riktigt dålig dag på jobbet och ändå undgå att kollidera med andra.
Jag känner stor empati för befälhavarna på båda båtarna, den tänker jag vidhålla ändå tills bevis finns för något annat. Det är fullständigt otänkbart att tänka sig något annat än att det som hände hände på grund av en eller flera olyckliga omständigheter.

Men lika oroväckande som att olyckan över huvudtaget kunde inträffa är den handlingsförlamning som det vittnats om hos personalen ombord. Det är inte okej att passagerare i chock får vänta i en kvart innan någon informerar om vad som hänt och vad man ska göra.
Besättningen tränas kontinuerligt i just sådana här situationer, så ofta att det borde sitta i ryggmärgen att agera professionellt och säkert även i en nödsituation. Man borde veta att det viktigaste är att synas, vara tillgänglig och informera, informera, informera.
Nu gick det ju förhållandevis bra och även om det blev visst tumult, framför allt på den lilla snabbfärjan, så var det ett hanterligt tumult. Hur skulle det ha sett ut i ett riktigt nödläge?
Det känns långt ifrån tryggt att försöka tänka sig in i ett sådant scenario som passagerare.
Destination Gotlands hemsida hade inte heller någon beredskap för att fungera som naturlig informationskanal till oroliga anhöriga och passagerare som behöver komma till eller från Gotland. Det tog timmar innan någon information lades ut.

Olyckor kan ske, och vi vet än så länge inte vad orsaken var. Till dess ska man inte heller vara för bergsäker i sina bedömningar.
Men oavsett vad orsaken var så behöver vi dra lärdom av olyckan och kräva av Destination Gotland att man ser över sin krisorganisation. Information är a och o. Även om det för många i besättningen var självklart vad som hade hänt, var det inte det för många av passagerarna.
Vi måste kräva att man lever upp till det lugn och den rutin och säkerhet som uppvisas i den film man visar om och om igen vid avgång. Träning borde ge större färdighet.
Läs mer om