Detaljer leder till segslitna förhandlingar

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2007-08-24 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nej, det blir inget slutligt besked om Gotlandstrafiken efter år 2008 vid Rikstrafikens sammanträde i september. Det beskedet kunde Gotlands Tidningar ge i onsdagsnumret. Nu efter september återstår bara två ordinarie sammanträden i Rikstrafiken innan årsskiftet, i oktober respektive i december. Det skulle vara mycket förvånande om beskedet dröjer över årsskiftet. Vi hade förväntat oss besked nu i september efter tidigare uppskjutningar, men så blir det alltså inte. Kan vi förvänta oss att beskedet kommer i oktober, eller i december eller i ett extrainsatt sammanträde däremellan?Hur skall man då tolka den här utdragna processen? Jo, sannolikt att det bara är Rederi AB Gotland/Destination Gotland som lagt in anbud. Det är i alla fall de enda intressenterna som uttryckligen sagt att man gjort det. Om förhandlingar förs med något annat rederi så är dessutom tiden nu alltför knapp för att redan 2009 kunna gå in som ny operatör i trafiken. Alltså är det detaljer i avtalet som nu förhandlas mellan nuvarande operatör och Rikstrafiken och där positionerna tydligen är något låsta. Rikstrafikens vd Staffan Widlert sätter synbarligen en ära i att teckna ett för staten så fördelaktigt avtal som möjligt.Det är hans uppgift och för detta skall han inte klandras. Där-emot är det i den stora helheten ganska små pengar som staten skjuter till denna infrastruktursatsning jämfört med väg- och broförbindelser till andra delar i landet. För att inte tala om den järnvägstunnel som man så småningom hoppas få färdigställd genom Hallandsåsen.Vi har rätten att ställa krav på vår livsnerv som ger förutsättningar för så likvärdiga villkor som är möjligt med övriga delar av landet. Givetvis med vetskapen om att helt neutralt kan det aldrig bli för en region med ö-läge. Färjorna är och blir i överskådlig tid därför jämförbar med vår väg till fastlandet. Visst kan man diskutera olika upplägg, men standarden får vi aldrig sänka. Vi skall ha minst två hamnar på svenska fastlandssidan och överfarten skall inte behöva ta mer än cirka tre timmar.De som talar om långsamtgående färjor som ett alternativ använder ofta argumentet att morötter inte behöver färdas snabbt över havet. Det är förvisso sant, men nu är det mer än morötter som frågan gäller. Det är exempelvis hela färskvaruförsörjningen både import- och exportmässigt och det är framförallt persontrafiken. Varför skulle vi nöja oss med en tillbakagång och färdas våra mil till fastlandet i traktorfart?Lägg till detta att allt fler lagerhållningar i skilda serviceområden blir mer och mer ovanliga på Gotland. Behöver du en reservdel till din bil måste den ofta beställas hem från centrallager på fastlandet och då kan långsamtgående färjor i värsta fall innebära en onödig dygnsförskjutning. Observera att jag skriver att det kan innebära, inte att det alltid gör det. Men enstaka gånger är illa nog.Vi som väntat på att få analysera och kommentera ett nytt avtal ända sedan i våras får alltså ge oss till tåls ännu en tid. Låt oss innerligt hoppas att den fördröjningen är till fördel, i alla fall för oss som resande eller fraktberoende.
Läs mer om