Efter 30 år och 22 utredningar

Gotland2009-10-14 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Vad är det för likhet mellan Gråbo vårdcentral och Gotlandstillägget?
Svar: båda byggdes som ett provisorium, en tillfällig lösning i väntan på något mer bestående, men båda överlevde sig själva i flera decennier.
Gråbo vårdcentral fick aldrig någon långsiktig lösning och är saknad av många.
Gotlandstillägget kommer förmodligen inte att sörjas av fler än några få.
I går presenterade Tillväxtanalys - myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser, sin första rapport om en långsiktig lösning på transportfrågan för Gotland.
Lösningen är lika enkel som den är komplex: tillägget ska helt enkelt tas bort.
Samma slutsats har alla de 22 olika utredningar/studier som gjorts sedan Gotlandstilläggets tillkomst 1976 kommit fram till. Men ingen har haft ett bra alternativ och ingen har vågat ta steget fullt ut och verkligen avskaffat systemet som inte har någon motsvarighet i världen. Och troligen inte är tillåtet enligt EU:s regler.
Den nya utredningen är dock inte gjord utifrån ett tranporttekniskt perspektiv utan har utgått från hur man skapar tillväxt i frågan. Däri ligger förmodligen framgången.

Gotlandstillägget är en synnerligen märklig konstruktion där åkerier som trafikerar hela riket får ta ut ett tillägg som ska kompensera merkostnaderna för frakterna till och från Gotland. Hur detta tillägg används eller hur mycket pengar det handlar om vet ingen mer än möjligen åkerierna själva. Om pengarna verkligen kommer Gotland till godo har alltså ingen en susning om.
Lösningen enligt Tillväxtanalys kan vara att släppa marknaden fri, de mindre åkerier som inte kör på hela Sverige får i dag inte ta ut något gotlandstillägg trots att de har samma merkostnader.
Genom att konkurrensutsätta de stora åkerierna och låta alla köra med samma förutsättningar, hoppas man skapa en sund och fungerande marknad. Det kan faktiskt vara så enkelt. Om det visar sig inte fungera, har man nu fem år på sig att hitta nya konstruktioner för att Gotland inte ska straffas för sitt öläge när det handlar om godstransporter.
Ibland är lösningarna enklare än man tror?
Läs mer om