Elbilar ger Gotland en framtid
Förra kommunalrådet Folke Jonsson (m) och Gudrun Schyman (fi) prövade en av många elbilar i Visby hamn. Gotland ligger i framkant för att både använda och tillverka elbilar. Driftiga företagare och politikerna måste samverka för att göra Gotland till en elbils-ö.
Foto:
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är oerhört spännande och glädjande att det nu sker en sådan seriös satsning från många olika håll på att göra Gotland till en elbils-ö. Gudrun Schyman (fi) och Folke Jonsson (m) möttes för 16 år sedan i en debatt om elbilar. De möttes igen igår och kunde glatt konstatera att nu var elbilarna på gång. Gudrun Schyman har helt rätt i att det vore självklart, att Gotland skulle kunna bli en bensinbilsfri ö.
Och det är redan på gång. Alerta konstruktörer har redan en prototyp till elbil klar. Det finns ett enormt intresse från flera företag på Gotland att satsa pengar i elbilstillverkning.
Tillverka på södra Gotland
Den bil som Gudrun Schyman och Folke Jonsson sitter i kan mycket väl komma i serieproduktion på Gotland. Den passar utmärkt att åka till och från flygplatsen och som shoppingbil. Marknaden kan bli enorm om bilen lanseras smart och säljs över hela världen.
Då kan tillverkning av bilen och utveckling av fler typer efter marknadens behov komma igång på södra Gotland. Det är Pajse maskin och utveckling och andra bolag och entreprenörer som de samarbetar med, som har tagit fram elbilen. En önskedröm som mycket väl kan bli sanning om alla som nu agerar lyckas i sitt uppsåt, är att elbilstillverkning kommer igång, kanske i de lokaler som blir tillgängliga i gummifabriken i Hemse. Då skulle vi få en småskalig (till att börja med!) produktion av elbilar på södra Gotand. Då skulle Gotland ligga i framkanten att producera miljöriktiga bilar och det skulle ge industrijobb i Hemse.
Produkt Gotland, det framgångsrika nätverket av gotländska företag, ligger bakom elbilssatsningen. De försöker hitta vägar att kunna leasa ut elbilar av den typ som Patrik von Corswant på Stafva gård redan köpt.
Bara elbilar i Visby innerstad
Den norsktillverkade elbilen kostar tyvärr 400 000 kronor i inköp och det blir dyrare än vad många kunder klarar. Däremot skulle en sponsrad leasing var möjlig. Så förhandlingar pågår om att nå dit, för då finns redan ett tiotal elbilskunder.
För att stimulera elbilstillverkningen och teknikutvecklingen kan Gotlands kommun ta beslutet att bara elbilar får köra i innerstaden från 2015. Och självklart bara köpa in elbilar till sina anställda. Gotland har allt att vinna på att stenhårt satsa på elbilarna.