En bro till Fårö i Vision 2025!

Vilken annan socken skulle vilja ha en vägspärr där trafik släpps igenom varje halvtimme. Om det inte är fler än 50 bilar för då får den 51:a vänta. Dags för bro till Fårö?

Vilken annan socken skulle vilja ha en vägspärr där trafik släpps igenom varje halvtimme. Om det inte är fler än 50 bilar för då får den 51:a vänta. Dags för bro till Fårö?

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2009-09-07 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nu talas det åter om att bygga en bro till Fårö. Tyvärr fick jag rätt i min spådom när jag flyttade därifrån för 12 år sedan, att den service Fåröborna ville bevara med färjan försvann. Nu är det istället problem med att smidigt kunna ta sig till den service som har flyttat till Fårösund och andra tätorter.
Vägverket säger att det är ekonomiskt lönsamt att bygga, men vill ha en ny omröstning. Det är det väl bara att bygga. Varför öda pengar på en omröstning som ändå kommer att ifrågasättas när nu projektet är lönsamt?

50 bilar per halvtimme
Vilka andra vägdragningar på Gotland har man haft omröstning om? Vilken annan socken skulle vilja ha en vägspärr där trafik släpps igenom varje halvtimme... om det inte är fler än 50 bilar, för då får den 51:a vänta.
Vilket annat område tål inte de turister som besöker dem? Östergarnslandet? Sudret? Men Fårö kan visst ta skada. Säger en del sommarstugeägare på Fårö. Man undrar....
En Fåröbro borde vara en bra sak ha med i kommunens Vision 2025. Nu säger sig även kommunala företrädare vara positiva till en bro och det får man ju tacka för.
Jag har tidigare varit skeptisk till Vision 2025, som inte säger vilka jobb man vill satsa på, vilka företag på fastlandet man har kontakter med och vilka man vill utveckla på Gotland. Jag fick ett mejl från en av de ansvariga som hänvisade till en tjänsteman som inte kunde få fram de uppgifterna jag ville ha.
Så min kritik står fast. Vision 2025 hyllar turismen, som endast sysselsätter folk tre månader om året, och till viss del jordbruket som är relativt stort på Gotland.
Men vad gör vi med Cementa och Nordkalk? Vad gör vi när de försvinner? Vad gör vi åt att Fårös befolkning minskat med ett par hundra personer på några årtionden och norra Gotlands med 4 000 på samma tid?

Stoppa Geabs flytt från Slite
Vision 2025 säger knappt något om hur vi ska bromsa det fallet. Det är lite märkligt att ett dokument som säger att vi ska öka befolkningen till 65 000 om några år, är så tunt. Det man lyckats med är att bygga lägenheter. Men de som bor måste också ha jobb.
Borde man inte kunna begära att de personer med relativt hög lön som tagit fram Visionen skulle kunna ta fram något mer? De har ju sin lön för att de är så duktiga eller hur? Man kunde åtminstone börja med att som aktieägare i Geab stoppa flytten av 40 jobb från Slite till Visby. Men ingen från kommunen reagerade på mitt inlägg om detta i somras. Ska det tolkas som att det är bra att jobben flyttar till Visby?

Dags för Fåröbro
Nåväl, jag hoppas det blir en debatt om detta nu. En Fåröbro är en vision i sig, men den borde få plats i Vision 2025, där man gör en konsekvensutredning om jobb under byggtiden, miljöpåverkan, samhällsvinst i tider och annat.
Men att tro att det kommer att byggas en bro till Fårö är lika realistiskt som att tro att Vision 2025 ska ge oss 65 000 innevånare. Det kommer inte att ske med den velighet som de beslutande står för.
Läs mer om