En märklig historia

Gotland2008-01-25 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Vart tar det nu vägen med kollektivtrafiken på Gotland?
Ja, frågan är hyperaktuell sedan länsrätten kommit med sitt utslag efter det att Swebus överklagade att Gotlandsbuss fått trafiken. Länsrätten säger nämligen att upphandlingen måste göras om. Så huvudöverklagandet från Swebus fick inget gehör, nämligen att länsrätten skulle upphäva tekniska nämndens beslut och låta trafiken gå till Swebus, som låg inne med det näst lägsta anbudet. I en ledarkommentar den 1 december betecknade jag det som ett överklagande i rent okynne. Men Swebus fick förvånansvärt nog ändå rätt så till vida att avsaknaden i anbudshandlingarna av namngiven vd i det nya bolaget sågs som tillräckligt skäl för att upphandlingen inte skulle godkännas.
Det beslutet är onekligen mycket överraskande för alla utom Swebus jurister. Gotlandsbuss hade anmält en styrelseordförande och längre än så hade man inte kommit i bolagsbildandet. Man kunde ju inte ens veta om det skulle vara någon mening med att bilda det här bolaget ifall man inte fick trafiken. Att ställa frågan hur man skall kunna få nya aktörer vid anbudsgivningar framöver är onekligen motiverat.
När väl anbudet var taget i fjol så blev det också klart vilka anbudssummor som lämnats in. Skillnaden var mycket liten mellan Gotlandsbuss och Swebus. Skulle nu anbudet göras om innebär det att Swebus med sitt nationella bolagsnätverk i bakgrunden har betydligt lättare att krypa ner än vad Gotlandsbuss har. Å andra sidan skulle ett överklagande av länsrättens dom kunna dra ärendet långt fram i tiden. Därför är båda tillvägagångssätten tveksamma, men något måste ändå väljas.
Det finns många dimensioner i den här märkliga historien. Jag har full förståelse för den oro som finns bland Swebusanställda, även om Gotlandsbuss sagt sig ha behov av många förare. Däremot tycker jag att det är närmast oförskämt av Swebus ledning att överklaga med huvudmotivet att Gotlandsbuss saknar kompetens för denna verksamhet. Lägg därtill att Gotlandsbuss i sina redan beställda nya fordon har såväl alkolås som säkerhetsbälten och det ger en betydligt högre nivå på trafiksäkerheten än vad Swebus idag har att erbjuda.
Om sunt bondförnuft fått råda hade det varit lätt att avgöra den här frågan. Men nu handlar det tyvärr om spetsfundig juridik långt nere på till synes ovidkommande detaljnivå.
Läs mer om