Ett populistiskt utspel om miljön
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nej, fattas bara. Förslag som är så urbota dumma som kristdemokraternas om drivmedlen borde aldrig ens ha övervägts. Det var nämligen behäftat med dubbelfel. Dels hade det bara gjort oljebolagen än mer vinstrika eftersom det skapat utrymme för höjningar av själva grundpriset och dels hade det skickat helt fel signal till svenska folket om vilka miljökonsekvenser vårt flitiga resande för med sig.
Partiets ledningen fick också skarp kritik. Samme Wijkman som nu får vara med som partiets miljösamvete ratade offentligt såväl det egna partiets som alliansens förslag på området. Alliansen har sedan dess, under miljöminister Andreas Carlgrens energiska ledning, bättrat sig högst avsevärt. En förbättring går också att skönja hos kristdemokraterna, men partiet har alldeles uppenbart lång väg kvar att vandra.
Höjda reseavdrag
För vad är det man säger i DN-artikeln? Jo, att vi måste räkna med ytterligare höjningar av skatten på bensin och diesel. Inte att man själva aktivt vill stå för en sådan politik. Det heter visserligen också i artikeln att skatteverktyget "är det enskilt mest effektiva medlet för att på kort sikt minska vägtrafikens utsläpp". Men det är tydligen andra politiker än kristdemokraternas egna som skall se till att så sker.
Det är i sig rimligt att regering och riksdag, samtidigt som man fortsätter att höja belastningen på miljöskadliga drivmedel, kompenserar för detta genom höjda reseavdrag. Kristdemokraterna vill för sin del höja avdraget per mil från 2008:års 18,50 kronor till 20 kronor. Detta medan exempelvis centern föreslagit en höjning till 23 kronor.
När det gäller det särskilda reseavdrag för bland andra pensionärer som partiet i fortsatt populistisk anda vill ha lär man på nytt bli ensamma. Varför skall just pensionärer kompenseras för sina service- och fritidsresor? Sådana måste ju alla göra.
Nej, då är förslagen om utbyggd kollektivtrafik, ett optimalt utnyttjande av IT-tekniken, satsning på förnybara bränslen, förbättrad samhällsplanering som minskar resandet mycket bättre.