Färjan är Gotlands järnväg
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Veckans ämne skulle vara miljö. Säkert har en del talare berört miljöfrågor. Man nämner gärna i en bisats de hotande klimatförändringarna. Något måste göras! Men när det kommer till praktisk politik är alla lika eniga om att det inte kan bli tal om några förändringar i vår livsstil. Låt oss se hur man får det här att gå ihop. Göran Persson och kommunalrådet Eva Nypelius tänker som de flesta ansvariga politiker i västerlandet. Tekniken klarar det här! Den tar fram billiga, effektiva nya bränslen som inte ger några skadliga utsläpp. Lätt som en plätt. Vi kan lugnt fortsätta som vanligt. Dessutom är man ju överens om att gotlänningar, eller svenskar, behöver inte dra ner på sina koldioxidutsläpp. Vi är så få, det märks så lite i de globala utsläppen. Titta på Polen! Eller Kina! Där bör man börja minska utsläppen. Inte helt orimligt
Uttalandet från landshövding Marianne Samuelsson är anmärkningsvärt. Hon var dock rätt länge språkrör för miljöpartiet. Nu är hon full av förtrytelse över förslaget om långsammare färjor. "Som om man skulle sluta bygga motorvägar och tvinga folk att åka tåg" Som om det skulle vara så helt orimligt.Som tongångarna går på den här sidan numera så borde varje ort i Norrland med mer än 50 000 invånare kunna kräva motorväg, betald av staten naturligtvis. Det är klokt av Mona Sahlin att inte ställa ut populära löften som inte går att uppfylla i verkligheten. Hon räknar med att komma tillbaka till regeringsmakten och få ta ansvar för landets ekonomi. Hon kan inte låta varje landsända ställa ovillkorliga krav på statens kassakista, bara att betala. Ingen vet hur kostnaderna för oljan ser ut 2010. Tänk om gotlänningarna ville inse, att färjan inte är vår motorväg. Färjan är vår järnväg. Om vi vill ta klimathoten på allvar, alltså. Jag hörde i alla fall en klok miljöpartist, Karin Svensson Smith, som talade om järnväg som ett normalt sätt att färdas. Ingen räknar att ha med sin egen bil på tåget. Kan det inte vara nog nu med allt småaktigt käbbel som följde på valförlusten. Alla gotländska intressen tillsammans borde diskutera hur vi kan få bästa möjliga trafik inom rimliga ekonomiska ramar och medvetna om att vi måste ta vår del av ansvaret för att den globala uppvärmningen måste börja minska. Långsammare färjor
De fem slumpvisa som fick Dagens fråga om färjetrafiken svarade alla, att de kan tänka sig att åka med långsammare färjor. "Tar man vackat far man ta två ganggar", sa min pappa. Det går kanske att komma fram till andra, lika bra lösningar på trafiken som de vi har nu. Utan att ställa så stora krav på andra.