Färre bilar i Visby innerstad!

Gotland2008-05-28 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Företagare i Visby går till storms mot tekniska förvaltningens nya Trafikutredning för Visby innerstad. Det påminner bara så alltför mycket om den gången för kanske 15 år sen när tekniska nämnden först kom med förslag till bilbegränsning under sommaren. Då skrevs insändare och hölls upprörda möten om att lägga en död hand över innerstan. Visby innerstad är mycket trevligare nu och har livligare handel än det var då. Fast Jan Lundgren klarade inte att ta förslaget om parkeringsavgifter.

Trängsel, buller och osäkerhet
Men nu har socialdemokraterna en ny företrädare, Björn Jansson och han skriver: "Det kommer att krävas tuffa beslut, och jag hoppas att politiken denna gång vågar stå pall." Det hoppas jag också.
"Har vi problem i Visby innerstad? Vilket?", frågar företagarna. Förvaltningens svar är mycket klart: "Visby innerstads gator har aldrig varit planerade för biltrafik. Men trafiken finns där ...och skapar problem i form av trängsel, buller och osäkerhet." Det måste vara vår utgångspunkt i nämnden.
Visby är inte vilken stad som helst. Inte kommer en halv miljon turister hit varje år för att handla och gå på restaurang. Det kan man göra var som helst i Sverige eller nån annan stans. De kommer hit för att se Visby. Och de vill inte tryckas mot husväggarna i de smala gatorna för att släppa fram en ström av bilar. Så var det en gång, men vi fick till en del bukt med det genom det så kallade Bilförbudet under ett par månader på sommaren. Att nuvarande majoritet minskade ner den tiden, var ett alldeles onödigt steg tillbaka.
Parkeringsavgifter är ett rött skynke på Gotland. Fast varenda håla på fastlandet har såna. Folk är vana med det. Vad vinner vi på att bjuda på gratis parkering i våra gränder? Företagarna skriver om att "sjasa ut de boendes bilar utanför ringmuren".

Plågas av genomfartstrafik
Vad nämnden vill, är att folk skall parkera sina bilar på egen mark. Många fastighetsägare har möjlighet till det, men det är så bekvämt att stå på gatan. Det finns faktiskt tomtmark i innerstan, där man skulle kunna ordna parkering för hyresgäster.
Idén att stänga av innerstan mitt på är en av de mest begåvade från förvaltningen. Eftersom genomfartsförbudet inte alls respekteras. Folk som bor vid Broväg och hela vägen ner genom Norderport mot hamnen, plågas av genomfartstrafik dygnet runt. De som kommer norrifrån kan mycket väl ta Färjeleden till hamnen, även om det skulle bli ett par kilometer längre.
Affärsidkarna i innerstan oroar sig för de nya stora köptemplen utanför stan. Det är begripligt. Fast de kunderna har de redan förlorat. Utan parkeringsavgifter. Jag hörde till dem som en gång arbetade hårt för att slippa dessa "externa köpcentra", som det heter. Men politikerna fick ge sig, det gick inte att förhindra. Men återigen: turisterna kommer inte till Visby för att handla på ICA Maxi.

Införa parkeringsavgifter
Hur många hotellgäster kommer till Visby i egen bil? Om de vill bo i innerstan, är det väl för den unika miljön, inte för stora parkeringsytor. Visby kommer att ha färre parkeringsplatser nära innerstan den här sommaren, eftersom slakteritomten nu är bebyggd. Det är ännu en anledning att införa parkeringsavgifter. Man vet av erfarenhet, att det minskar mängden bilar. Många kan låta bli att ta bilen, om de bara tänker efter en smula.
Nu hoppas jag att tekniska nämnden på onsdag beslutar om trafiklösningar som:
"Grundas på kulturmiljöns och de oskyddade trafikanternas villkor.
"Tillgodoser dagens anspråk på trafiksäkerhet, trygghet, låga bullernivåer och god luftkvalitet.
"Ger ökad andel kollektivresande.
Läs mer om