Fel tid för politisk tv-reklam

Foto: Pressens Bild

Gotland2009-04-20 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det finns inte något stort sug från de politiska partierna för att sända tv-reklam. Att det uppstått en debatt om politisk tv-reklam, senaste i form av en debattartikel från TV4:s kommunikationsdirektör i reklambranschens husorgan Resumé, beror på att TV4 vill sälja reklamtid också till de politisk partierna.
Den politiska tv-reklamens hemland är USA och det är därför naturligt att se på de erfarenheter man gjort där. Det är ingen tvekan om att den politiska tv-reklamen i USA har påverkat flera val. Det har sällan handlat om reklaminslag som på ett bra sätt lyft fram de goda sidorna hos den egna kandidaten. Mycket av effekten av reklamen har uppstått när inslagen gett upphov till debatter, där inslaget eller delar av det visats i nyhetsinslag.
Politisk tv-reklam förekommer dock även utanför USA. Finland tillåter sedan 1990-talet politisk reklam i de kommersiella kanalerna. Där är situationen dock en annan än i USA, bland annat är negativa omdömen om enskilda personer förbjudna. Politiska "reklaminslag" är inte helt nytt i svensk tv. Åtminstone vid något tidigare val har de politiska partierna fått sätta ihop och sända en egen presentationsfilm.
Det finns knappast någon risk det ska utbryta ett reklamkrig med negativ tv-reklam i Sverige. För de politiska partierna är dock frågan om det skulle vara ett effektivt sätt att nå väljarna. Den mest effektiva politiska tv-reklamen är den som ger upphov till debatt och refereras i tidningar, nyhetssändningar och andra medier. Den effekten går idag i många fall lika bra att uppnå genom att lägga upp ett inslag på till exempel YouTube. Sådana inslag produceras redan idag. Kanske kommer också SVT att låta partierna välja ut och sända sina bästa inslag i public-service-tv.
Det är därför inte en ideologiskt motiverad bojkott som kommer att sätta stopp för att den politiska tv-reklamen får fäste i Sverige. Det är snarare rationella överväganden från partiernas reklamköpare och partistrateger. Möjligheter att sända politisk tv-reklam kommer till Sverige samtidigt som den politiska tv-reklamens stora tid är förbi.
Läs mer om