Finns det verkligen en saklig grund?

Gotland2007-12-01 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nog luktar det som ett överklagande i rent okynne när nu Swebus formellt överklagar upphandlingen av kollektivtrafiken på Gotland. Som bekant sållades Gotlandsbuss fram bland de tre anbuden som lämnats in.
Gotlandsbuss är ett ganska nybildat bolag men ingalunda några noviser på busstrafik. De olika delägarna har kört skolelever och turister så länge sådana verksamheter har funnits. Varför skulle de då inte gemensamt kunna klara av att sköta kollektivtrafiken på Gotland?
Vad jag förstår så är just bristen på erfarenhet och kapacitet det huvudargument som föranlett att Swebus överklagar. Sedan finns också ifrågasättande om behörig firmatecknare, men det är argument som troligen direkt kan avskrivas. Nej, det hela andas onekligen lite av "dålig förlorare som nu griper ett sista halmstrå". Måtte det halmstrået brista, och det omedelbart.
Vi har ett system i Sverige med rätten att överklaga, en rätt som gäller bland annat offentliga upphandlingar. Precis som man kan överklaga beslut om bygglov och liknande. När det gäller bygglov har vi lärt oss här på Gotland att många överklaganden sker i rent okynne, om man nu kan beteckna det som okynne när någon i ett egenintresse överklagar för att fördröja eller få den sökande att dra sig ur på grund av det byråkratiska krånglet.
Givetvis måste rätten till att överklaga finnas i ett rättssamhälle som Sverige. Men när det överutnyttjas är risken stor att det leder till inskränkningar så att de seriösa och de som verkligen har välmotiverade grunder blir förlorare. Lite av samma problematik som finns av överutnyttjande av våra bidragssystem.
I många fall anklagar vi de offentliga myndigheterna på Gotland för att ta för liten hänsyn till det "närproducerade". Här är det en "närproducerad" tjänst som vinner gehör, och det på rent klanderfria grunder. Då blir reaktionen den bakvända, att det "närproducerade" inte motsvarar kvalitetskraven. Det är onekligen inte lätt att vara offentlig upphandlare eller beslutsfattare om man vill slippa mötas av kritiska röster.
I ett första skede gratulerades företrädare för Gotlandsbuss till att ha tagit hem den här upphandlingen. Av bland andra företrädare för Swebus. Och i den gratulationen ingick också att man hoppades att Swebus förarkår på Gotland skulle få plats i den nya organisationen. Det tror jag att de får, åtminstone flertalet av dem.
Därför finns det egentligen inget negativt, speciellt inte som det också finns med punkter om säkerhetsbälten, alkolås och annat som höjer den allmänna säkerheten betydligt över dagens standard.
Läs mer om