Följden av att vika av från E4:an

Gotland2009-10-05 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Har du som icke-stockholmare någon gång fallit för frestelsen att vika av från Essingeleden vid genomfart av huvudstaden på väg till färjan i Nynäshamn? Då har du med all säkerhet startat en kedja av tekniskt och personellt krävande insatser som är avsedd att förstärka budgeten för vad som är tänkt bli Genomfart Stockholm. Men i själva verket så har man som högst tillfällig gäst i den cirkus som kallas Trängselskatt istället orsakat en pinsam minuspost för projektet.
På väg ner till färjan från Norrland den 18 augusti fick jag för mig att jag skulle ta ett par timmars paus på Stora Essingen i direkt anslutning till Essingeleden. Svängde av till höger - fällde upp solskyddet så att kameran i höjden skulle få ett tydligt porträtt tillsammans med bilens registreringsskylt. Passage nummer ett var genomförd klockan 13.10.
Pausen blev rejäl. Inte förrän strax före sju på kvällen var det dags att fortsätta mot Nynäshamn. Nu hade den magiska tiden för avgift enligt trängselskatten upphört. Men märkligt nog fortsätter man att registrera passerande fordon dygnet runt, för nu skedde passage nummer två! Man vill förmodligen kolla att gotlänningarna inte blir kvar i stan.
Nu hoppar vi några veckor framåt. En månad och sex dagar senare hittar jag ett brev från Transportstyrelsen bland dagens bunt av ointressant reklam för glass, krukväxter, fläskkorv och tv-apparater. Kuvertet innehåller en faktura med tillhörande inbetalningsavi belöpande sig på hela 10 kronor. Generös kredit erbjuds med en sista betalningsdag den 2 november. Noggrant anges gällande lagparagraferna 2,9,11 och 12 §§ lag (2004:629) om trängselskatt. Erläggs inte avgiften i laga tid kostar det 500 kronor ytterligare. Alternativt en femtilapp för påminnelsebrev som lär vara på gång fram i januari.
Ja då kan det ju bli en bra affär för Transportstyrelsen!
Men låt oss för en stund kalkylera med att jag betalar i rätt tid. Från mina tio kronor skall man då avräkna kostnaderna för underhåll av kameror, registreringsutrustning, lön till det mänskliga ögat som skall läsa av och skriva ner bilens registreringsnummer för notering i datasystemet. Handläggning i skattebeslutet, sökning av ägare och adress - förmodligen automatiskt i datorn - utskrift och kuvertering, samt 5:50 till Postverket. Registrering av inbetalning, arkivering i händelse av överklagande av beslut, och slutlig radering av informationen.
Man kan onekligen citera "Mycket skrik för lite ull - sa kärringen när hon klippte grisen".
Nej, vi engångsnyttjare av Stockholms tvärgator genererar nog mest förluster. För att i någon mån ändra på dessa fjantiga minusposter modell Ebberöds bank skulle man kunna sätta en minimigräns där fakturering visar sig bli lönsam. Sannolikt strax under säg 45-50 kronor. Där ligger kanske timpenningen för de flesta när de skall knappa in det 18-siffriga OCR-numret i sin dator för att föra över tio kronor till Transportstyrelsens bankgiro.
Föreslog härom dagen detta för vår lokale chef för handläggarna på Skarphäll Bertil Virgin. Hans reaktion blev en smärre rörelse i ansiktsmusklerna, som i dålig belysning skulle kunna tolkas som ett leende.
Läs mer om