Framåtblick för Gotland

Gotland2008-02-19 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jodå, vi har fått grunddragen i såväl Vision 2025 som arbetet kring varumärket för Gotland presenterade för oss tidigare, inte minst genom tidningarnas nyhetsförmedling.
Men som så ofta glöms den samlade informationen inför kommunfullmäktige - det högst beslutande organet på Gotland - bort i de här sammanhangen.
Därför var det välgörande att fullmäktiges ledamöter i går fick en ordentlig genomgång i de här frågorna. Någon upplevde det som väl långdraget, men eftersom det är frågor som är avgörande i den framtida debatten och alla inte har varit lika välinformerade under ärendenas gång så skjuter den kritiken över målet. De presentationer som gjordes var sakliga och pedagogiskt väl utförda. Så när som på en detalj. På bilder kring varumärket Gotland stod bokstäverna USP framför rubrikorden. Vad i hela friden innebar det?

Glöm inte tydligheten
Jag var inte ensam om att ställa mig frågande, märkte jag när jag hörde mig för i den närmaste omgivningen.
När bokstäverna dykt upp ett antal gånger förklarades de som en engelsk förkortning: Unic selling points,. Fritt översatt: unika och säljande delar.
Den missen störde mig i så fall mer än tidsåtgången. I många sammanhang tar man vissa saker alltför givet, inte minst i de kommunala med sina många förkortningar i fackspråket. Där måste man hela tiden vara medveten om att utåt går det inte att använda sig av fackuttryck utan att samtidigt förklara dem. I alla fall inte om man vill skapa förståelse och undvika irritationsmoment i presentationerna.
I det stora hela tycker jag att varumärkesgruppen gjort ett gediget arbete och till slut mejslat fram de rätta sammanfattande kärnvärdena i orden: magisk, livskraft, livslust, nära och kreativitet. Så här lösryckta möjligen lite udda men väl i sitt sammanhang och grundligt förklarade blir de till självklarheter för var och en av oss gotlänningar.

Tidsplan
Nu har tiden för remissvar på förslaget om Vision 2025 passerats. Slutdatum var i fredags, men ännu droppar ett och annat in. Klockan 12 i går hade det kommit 42 remissvar berättade projektledaren Lena Thalin.
Det är inte alls förvånande att det spretar en del i åsikterna, allt ifrån att materialet är för omfattande och borde bantas ner till 3-4 A4-sidor till att det är för tunt och borde omfatta flera strategier och målformuleringar.
Hur det slutliga resultatet blir återstår ännu att se, men tidsplanen är i alla fall fastställd och vid junisammanträdet skall kommunfullmäktige ta de slutliga formuleringarna i Vision 2025.
Jag är övertygad om att en av de stora skiljaktigheterna blir om målet med 65000 gotlänningar är realistiskt eller inte. Så var det med Vision 2010 och trots att nästan alla andra målbilder har uppfyllts så beskrivs det visionsdokumentet som ett misslyckande, eftersom man inte nått upp till befolkningsmålet.
Jag hoppas att siffran inte blir föremål för en prutning i den kommande behandlingen.
Läs mer om