Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den här veckan pågår Baltic sea convention, ett möte i Visby om Östersjöns framtid. Med deltagare från Östersjöländerna. En självklar viktig diskussionsfråga är Östersjöns miljö och den påverkan som de allt fler oljetransporterna innebär. Och planerna på att bygga en gasledning genom Östersjön.Varje stund rör sig cirka 2 000 fartyg i Östersjön. Av dessa är cirka tio procent av typen svartlistade. De borde inte finnas i Östersjön, om vi ska känna oss säkra. 65 procent av fartygen går upp och ner på längden i Östersjön. 35 procent går på tvären. Förutom alla fraktfartyg och passagerarfartyg, så går också fartyg som bär olja och radioaktivt kärnbränsle, som ka skrotas eller bearbetas. En kollision mellan en oljetanker och ett radioaktivt kärnbränslebärande fartyg vore en katastrof för inte bara Gotland. Utan hela Östersjöregionen. Därför är det nödvändigt att ha en så bra övervakning av trafiken som möjligt. Och helst en trafikledning, som man har inom flyget. På Gotland finns den nybyggda sjöcentralen i Visby. Den skulle kunna byggas ut till en trafikledningscentral för Östersjöns fartygstrafik. En verkligt stor säkerhetsåtgärd, som alla Östersjöländer borde ha starkt intresse av.På Östersjömötet idag ska Nordstream, det bolag som vill bygga den ryska gasledningen till Europa, tala om hur ofarlig gasledningen är. Den stora och allvarliga invändningen mot gasledningen är att den bromsar utvecklingen av miljövänligare energikällor i Europa i kanske 50 år. Det klarar inte miljön och klimatet. Om det däremot inte går att hindra byggandet av gasledningen, så borde det vara självklart att Gotland ska dra nytta av detta genom att få Slite, som projektets hemmahamn. Men innan beslut är taget om gasledningen, så kan naturligtvis inga politiska beslut tas på Gotland.