Gotland är en del av Sverige
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nu har vi ett nytt sexårigt färdigförhandlat avtal som sträcker sig till och med 2015. Där har vi alltså kvar nuvarande acceptabla standard och till och med lite vässad eftersom det finns plats för fyra färjor under högsäsong. Men vad kommer sen? Redan nu har gotländska företrädare fått börja vässa argumenten för vad som skall ske efter 2015. Och Rikstrafiken är också redan igång för att inte på nytt i nästa upphandling tvingas konstatera att det bara är ett rederi som vill lägga anbud.
I förra veckan samlades företrädare för skilda intressen på Gotland på Östsvenska Handelskammarens inbjudan till en seminarieeftermiddag, där största delen av programmet upptogs av våra kommunikationer. Med all rätt.
Flyget ger idag goda möjligheter för persontrafiken. det kunde marknads- och försäljningsansvarige Mikael Ogestadh på Gotlandsflyg också visa. Hur det skulle ha sett ut om inte detta bolag gått in för i dagarna exakt sju år sedan kan vi bara spekulera kring. Sannolikt hade det i alla fall inte varit bättre än det stora utbud till rimliga priser som vi har idag.
Men hur ser då framtidens färjeförbindelser ut? Ja, ett minimikrav är att det till svenska fastlandssidan finns minst två destinationer året runt. Att jag sedan personligen förespråkar Oxelösund som nordlig angöringshamn i stället för Nynäshamn delas inte av majoriteten av gotlänningarna eller andra resenärer. Men väl av en del, främst bilburna, som på det sättet ser sig snabbare införlivade med fastlandets vägnät åt både norr och väster.
Givetvis skall vi också så snart det bara går ha reguljära förbindelser österut och söderut till den europeiska kontinenten.
Våra färjor skall också drivas med miljövänligt bränsle, och på en rak fråga till Rederi AB Gotlands styrelseordförande Jan-Eric Nilsson var detta huvudanledningen till att kommande avtal stannade vid en sexårs-period när man egentligen hade talat om tio år. En ny generation färjor bedöms som realistisk omkring år 2015.