Gotlandsflygs vision saknades

NY ROND. Opinionen mot att sälja hamnen i Kappelshamn är stor. I går kväll samlades folket i Folkets hus för att framföra sina argument till politikerna. Berra Sandström ledde mötet.

NY ROND. Opinionen mot att sälja hamnen i Kappelshamn är stor. I går kväll samlades folket i Folkets hus för att framföra sina argument till politikerna. Berra Sandström ledde mötet.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2009-10-22 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Gotlandsflyg saknades i diskussionen om Kappelshamn i tisdags kväll. Annars tror jag att alla på norra Gotland känner någon som var där. Det är sånt som är kryddan i det politiska livet. Att folk samlas och har visioner. Så här skulle vi vilja ha det! Åsa Stenström hade hela utvecklingen klar. En blomstrande bygd med kultur och näringsliv.
Channa Bankier mindes "pyjamasbåten". När det gick en färja från Kappelshamn kunde hon gå direkt från sängen och fortsätta sova på båten. Så borde livet vara. Enkelt och nära. Visst är färjetrafiken vår "väg" till fastlandet.
Men all infrastruktur måste inte ägas av kommunen. Massor av vägar på Gotland är enskilda, sköts av dem som bor där. Jag ser inte vad som hindrar Gotlandsflyg att köpa Kappelshamns hamn, om de har seriösa avsikter. Inte bara vill låta kommunen stå för kostnaderna och själva ta vinsten.

Politikerna lyssnade
Politikerna kunde bara lyssna och låta sig inspireras av visionerna. Tyvärr var det få som hade möjlighet att vara med. Nog tycker jag att moderaterna kunde ha varit lite tydligare. För dem borde det väl vara rätt att privata intressen går in och konkurrerar för att få billigare färjetrafik. Ett utmärkt tillfälle för dem att testa sin ideologi.
Tre hamnar är viktiga för kommunen. Visby för passagerartrafiken. Det är den som staten sätter stora pengar på att upprätthålla. Nästa år börjar arbetet med att förbereda ett nytt färjeavtal, från 2015. Så lång framförhållning är det. Godstrafiken skall koncentreras till Klintehamn, för att minska trycket på Visby hamn. Där har satsats ganska mycket, både av kommunen och av företag. Just nu bävar vi för vad som händer med det så kallade Gotlandstillägget. Går det att hitta ett sätt att behålla rimliga fraktkostnader till och från Gotland? Så har vi Slite som genom tillfälligheternas makt får en rejäl upprustning. Där gissar jag att utvecklingsmöjligheterna finns. En reservhamn för Destination Gotland, nu när djupet blir tillräckligt för de stora färjorna. Så är det inte i Kappelshamn. Slite ligger rätt till för den trafik österut, till både Baltikum och S:t Petersburg, som så många hoppas på.

Vad vill Gotlandsflyg?
Men vad är Gotlandsflygs vision? Om den vet vi ingenting. De borde ha varit på plats och redovisat. Såna här båtar vill vi sätta in i trafik på Kappelshamn! Med nuvarande miljötillstånd kan det bara bli 15 anlöp på en säsong. Det ger kommunen 600 000 - 700 000 kronor i hamnavgifter. Hur mycket måste investeras i Kappelshamn för att göra den trafiken möjlig? Hur mycket vill Gotlandsflyg investera?
Jag tycker rätt mycket om det koncept som Gotlandsflyg talar om. Att bedriva en trafik med lägre standard, långsammare turer och alltså billigare biljetter. Jag hör ju till dem som över huvud taget vill skruva ner standardkraven i vårt samhälle. Men för Per Erling Evensen på Destination Gotland är det en mycket tveksam idé. De vet att de måste ta in så mycket under juli månad för att kunna bedriva samma förnämliga trafik i februari. En färja med 147 passagerare kostar lika mycket att köra som en med 1 600. Alldeles säkert skulle rätt många med bil välja den billigare turen till Kappelshamn på sommarn. Det betyder minskade intäkter för Destinationen, som då måste ta ut det genom sämre service i sin trafik.

Det kan växa något nytt
Här har pratats om samarbete mellan kultur och näringsliv på sistone. I Kappelshamn fanns både kulturens visioner och företagares utvecklingsvilja. En magisk minut såg jag konstnären Bankiers och marknadschefen Evensens ögon lysa, när de påminde sig den gången när de hade konstgalleri på Gotlandsfärjan. Det kan växa något nytt och oväntat ur sånt här.
Läs mer om