Gotlandstrafiken till Vägverket!
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag skriver "vi", fast jag borde förstås bara tala för mig själv, men jag tror att "de andra" instämmer. Vi hoppas att proffsskribenterna haft en skön semester, med gott lokalt väder, och gröna välklippta golfgreener!
Den "egna" chefen börjar sitt "efter-semesterskrivande" med en rubrik med frågetecken: "Vill vi ha vägpriser?" frågar han.
Hur ska priset sättas?
Visst vill vi väl ha det, men då kommer en frågeteckens-anledning till: "Hur skall vi få vägpriser?" Den frågan är betydligt svårare att formulera ett svar på, eftersom det då kommer att handla om ökat samhällsstöd. Låt oss titta lite på vad vi kan kalla för taxesättning, för det blir ju den som blir underlag för stödet.
När det gäller godstrafiken är taxesättningen inte den svåraste. Det handlar väl om att sätta taxor motsvarande vad det kostar att framföra motsvarande fordon på landsvägsnätet. Om det sen skall utgå någon form av tillägg för den last som medförs, blir det strax mera komplicerat med vägningsprocedurer och dylikt, men ingalunda omöjligt.
När det gäller att sätta taxor för persontrafiken som skall ge vägpriser blir det krångligare. En genomsnittlig personbil tar ju i regel fem personer, inklusive föraren, och den kostar ju ungefär detsamma att köra på landsväg, oavsett om den är "fullsatt" eller det är föraren ensam.
På färjan till Gotland får alla, även i den fullsatta bilen, var och en betala fullt passagerarpris.
Frågan blir då: Hur ger vi dem "vägpriser?" Om de ska åka för samma kostnad som om de var passagerare i en bil, så krävs det ökat stöd från samhället. Kan det då ske via Rikstrafiken och exponera för skattebetalarna vilken ytterligare belastning nu Gotland blivit?
Låt Vägverket ta över!
Nej, in med gotlandstrafiken under Vägverkets huvudmannaskap. Låt den bli en bit av det svenska landsvägsnätet! Staten/Vägverket behöver inte äga färjorna, det trafiktekniska kan skötas av entreprenör, just nu fungerar ju detta bra!
Med Vägverket som huvudman kan vi kanske rent av räkna med lite geografisk solidaritet, vilket då kanske innebär att någon kilometer motorväg, eller någon Stockholmsförbifart får vänta ett litet tag! Det här har jag tjatat om förut, men fick inte med mig mina partikamrater här lokalt. Däremot tyckte de gotländska folkpartisterna som jag! Jag har hållit käft nu några år i den här frågan, men kanske är den aktuell nu igen, eftersom den nu ger ledarstoff! Så låt oss komma igen då: Gotlandstrafiken till Vägverket! Får vi en tidningsdebatt nu?
Det är rätt intressant att se hur moderata ledarskribenter fräser åt sin moderatledda regering, och sin partiledning för den så kallade FRA-lagen. Jag vill inte ha något totalt övervakarsamhälle jag heller, men hävdar fortfarande att det här är ingen fråga för "folket".
Genomsnittssvensken bryr sig inte om vem man avlyssnar. Tänk vad det skulle vara klädsamt om någon moderatredaktör istället fräste till sin partiledning för allt de gör för att fördjupa klassamhället!
Nato skapar krig
Det pågår ännu när det här skrives ett krig i Europa, mellan Ryssland och den tidigare sovjetrepubliken Georgien. Det är naturligtvis oroande, men hade kunnat undvikas.
Om en amerikan vid namn Bush hade sagt så här: Vi är inte intresserade av att se Georgien som medlem i Nato och vi tänker uppmana dem att sluta tänka åt det hållet. Däremot diskuterar vi gärna ekonomiskt civilt stöd åt georgierna. Eller så erbjuder vi Nato-medlemskap åt både Ryssland och Georgien!
Så enkelt hade det varit, men mänskligheten är inte där ännu!