Gotlänningarna är inga mugglare
Det krävs kanske Potterska trollkonster för att företagare skall kunna bli nyfikna, känna sig välkomna och omhändertagna. Känna att Gotland är en magisk plats också för dem.
Foto: Mats Hemlin
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Man kan ha synpunkter på att engagera ett konsultföretag för att hitta ett ord och att många personer på olika sätt har deltagit i arbetet. Men det är så här seriöst man måste arbeta för att ta fram en varumärkesplattform, som det nu handlar om. Finna det rätta ordet och därmed en slagkraftig slogan: Gotland - den magiska ön.
Synen på Gotland behöver vidgas till mer än semester, sol och bad. Så långt är Gotland ett av Sveriges starkaste platsvarumärken. Men det krävs mer än så, när Vision Gotland 2025 nu arbetas fram och där det övergripande målet är 65000 invånare på ön.
Omvärlden blir nyfiken
Då krävs att än tydligare sätta Gotland på kartan, eller rättare i människors medvetande. Det är väl mot den bakgrunden arbetet med plattform och ord skall ses. Att få fram ett kommunvarumärke som omvärlden blir nyfiken på. Där skulle jag vilja bo. Där skulle jag vilja etablera mitt företag.
Det tar tid att vaska fram de rätta orden. För orden är viktiga. Orden kan vara magiska i sig själva. Man får känna på dom, smaka på dom. Se vart tankarna bär och hur orden uppfattas hos dem man vill nå.
Ordet magi är mycket mer än bara fyra bokstäver. Sätter fart på tankar och fantasi. Har ett innehåll, olika för olika människor. Magi är spännande, man blir nyfiken. Den första tanken som far genom mitt huvud är Harry Potter. Böckerna och filmerna som handlar om trollkonster och magi. Böckerna och filmerna som har blivit en magisk företeelse. En hel generation unga bara måste läsa böckerna och se filmerna. Och drar med sig familjen och alla andra runt omkring.
Så tänker jag mig att Gotland nu skall sätta sig i människors huvuden. Man bara måste åka dit. Man bara måste bo där. Man bara måste få jobba där. Denna magiska plats där allt kan hända. Som ger utlopp för kreativitet. Som ger utveckling med jobb och innehållsrikt liv. Men magi är också mer än händelser.
Omsluten av Visby Ringmur
Det kan vara magiskt att äntligen få bli sig själv. Få njuta en solnedgång mot den västra horisonten, få vandra genom en gotländsk löväng bland vitsippor och orkidéer eller få känna sig omsluten av Visby Ringmur, nästan som i en Harry Potter-film.
Få uppleva frid och märklig historia i medeltida kyrkor eller få ta del av hela det rika nutida kulturutbudet med konstnärer, teater och Medeltidsvecka. Och på det få sig en god matkultur till livs.
När jag läser i tidningen om hur näringslivet skall ges intressanta möjligheter så står det: högskolan, vindkraft och hamnen. Det känns tunt. Lägg åtminstone till det centrala läget. Jo, jag menar faktiskt det.
Företagsklimatet har, som vi vet, varit föremål för alltför många och tråkiga diskussioner under lång tid, där bristen på myndighetsempati och flexibilitet har påtalats.
Att känna det magiska
Det krävs kanske Potterska trollkonster för att företagare skall kunna bli nyfikna och känna sig välkomna och omhändertagna. Känna att Gotland är en magisk plats också för dem.
En stor utmaning sägs vara att få gotlänningarna att känna att nu är det den magiska ön som gäller. Men gotlänningarna är inga mugglare. Ni vet, i Harry Potters värld är mugglare människor som saknar magiska förmågor och inte kan ta till sig den magiska världen.
Nä, magin finns genuint på Gotland, men måste nog trollas in här och var på andra nivåer på ön.